Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

Un strop de viaţă. Ziua donatorilor voluntari de sânge

with 4 comments

blood donor

Într-o seară, când eram la aer pe o alee a Spitalului Bagdasar, doi părinţi îşi plângeau copiii care fuseseră implicaţi într-un accident de maşină. Au fost aduşi în viaţă la spital, băgaţi în sala de operaţie şi doctorii au încercat să facă tot posibilul pentru a le salva vieţile. Şi au salvat viaţa unuia singur. Pentru că celălalt frate avea o grupă de sânge mai rară, sânge pe care spitalul nu l-a avut. Clipul de la televizor, cu doctorii care stau degeaba cu pacientul pe masă, din cauza lipsei de sânge, reprezintă realitatea din ţara noastră. O realitate care se poate schimba. Nu trebuie să ne fie frică de ace şi mai ales nu trebuie să ne fie lene să salvăm viaţa unui om care ajunge astfel să îţi fie frate”.

Aşa scria George Baltă. George, care ştie foarte bine ce înseamnă suferinţa şi viaţa de spital.

În fiecare an, pe 14 iunie, sunt sărbătoriţi donatorii voluntari de sânge. 14 iunie este data la care comunitatea internaţională sărbătoreşte Ziua Donatorilor de Sânge, şi este aleasă de OMS pentru a recompensa activitatea imunologului austriac Karl Landsteiner, laureat al Premiului Nobel pentru medicină în 1930, pentru descoperirea grupelor de sânge AB-O. Datorită lui, transfuziile de sânge au devenit acum proceduri de rutină.

Aurelia Sidorof este din Brăila, are 51 de ani şi donează sânge de la vârsta de 18 ani. Donează de 33 de ani. În cele 150 de donări până în 2009, peste 50 de litri de sânge au ajuns la semenii care aveau nevoie de el. „Am început să donez sânge de la vârsta de 18 ani, de când eram la şcoala de surori. Un medic ne-a întărit convingerea că nu ne va face rău donarea, ci vom ajuta multe vieţi aflate în pericol. Aşa am ajuns pentru prima dată să donez. Acum promovez şi eu acest lucru şi chiar am reuşit să conving mai multe persoane, pentru că eu spun mereu: Am 50 de ani, dar mă simt ca la 30! Mai fac acest gest şi pentru că întâmplările vieţii sunt nenumărate şi mă gândesc că cineva apropiat mie ar putea avea nevoie de sânge şi atunci sunt convinsă că voi primi ajutor aşa cum şi eu am ajutat necondiţionat la rândul meu. Eu am o grupă foarte rară, zero unu, RH negativ şi atunci, de câte ori am fost solicitată, am venit fără să mă mai gândesc”.

Liviu Mihu este din Sibiu şi donează sânge de mai bine de patru decenii. În 1963 a suferit o interventie chirurgicala foarte complicata la clavicula. Medicii s-au luptat foarte mult sa-i salveze viata, însa toate eforturile lor ar fi fost în zadar fara ajutorul unui anestezist. „Aveam mare nevoie de sânge pentru ca pierdusem foarte mult. Întâmplarea a facut ca anestezistul sa aiba aceeasi grupa ca si mine, asa ca a donat el. Atunci mi-am dat seama cât de important este acest gest pe care eu nu il consider foarte mare, dar care poate da sansa unui om de a reveni la viata” – Liviu Mihu. În 2007 avea 62 de ani, era pensionar şi înca se mai ducea la Centrul de Sânge să doneze. În 43 de ani, Liviu Mihu a donat sânge de aproape 80 de ori. „Am si o grupa de sânge de care este foarte mare nevoie, grupa 0. Şi înainte de 1989 erau perioade în care era criza de sânge, ca si acum. Şi ma sunau. Eu veneam cu mare placere si donam. Nu am facut-o niciodata din obligatie sau pentru bani. Mi se pare corect si normal sa fac asta, pentru ca stiu ca si eu la rândul meu as putea avea nevoie. Şi mai stiu ca omul care a avut o data nevoie de sânge, nu uita si sunt sanse mari sa devina donator”.

Eugenia Smeureanu din Bucureşti, in varsta de 59 de ani, asistent medical, si-a facut un obicei in a dona sange o data la doua luni. Nu a sarit peste nici o etapa, timp de 32 de ani: la fiecare 60 de zile ea se prezinta la Centrul de Transfuzie al Capitalei, convinsa ca gestul ei salveaza sute de vieti. Pana in 2007 a donat peste 40 de litri de sange. Este unul dintre donatorii vechi ai Centrului de Transfuzie al Municipiului Bucuresti, iar numele ei este in baza de date pentru a putea fi gasita ori de cate ori este nevoie de grupa ei de sange A pozitiv, pentru diferite urgente.

Sub 2 % dintre români donează sânge, iar bucureştenii donează, pe zi, cel mult 400 de unităţi, în condiţiile în care doar un spital din Capitală are nevoie de 800 de unităţi de sânge, zilnic.

„În cazul unui transplant pacientul poate să aibă nevoie şi de cinci unităţi de sânge. De asemenea, o operaţie de şold poate necesita până la opt pungi de sânge. Sunt atâtea spitale care fac zeci de operaţii pe zi, iar noi  – Fundaţia Donatorilor Benevoli de Sânge şi Institutul Naţional de Hematologie Transfuzională -, nu reuşim decât să strângem în medie 150 de unităţi de sânge, zilnic, plus ce se donează la spitalele Floreasca, Bagdasar, Sf. Ioan sau la Fundeni” – Aimee Bugner.

În timp ce în România mai puţin de 2 % din populaţie donează sânge,  în Elveţia şi Danemarca, procentul donatorilor este de 10%. În Franţa şi Ungaria, în jur de 5, respectiv 4% din populaţie donează sânge. Cei care doresc să doneze sânge se pot adresa atât Fundaţiei Donatorilor Benevoli de Sânge, Institutului Naţional de Hematologie Transfuzională, cât şi spitalelor care deţin centre de recoltare a sângelui. Donarea constă în 450 de ml de sânge, adică o unitate. Înainte de a da sânge, donatorul trebuie să completeze un chestionar care conţine întrebări reprezentative despre viaţa sa socială şi despre istoricul său medical.  După donare, sângele este testat pentru hepatita A, B, C, pentru HIV şi sifilis, după care pleacă spre spitalele care au nevoie de sânge. De la NewsIn.

2% dintre romani doneaza sange anual, fata de 5% media europeana. Transplantul hepatic, cardiac, protezarea de sold, accidentele, hemoragiile interne, sunt doar cateva dintre interventiile care necesita transfuzii. Ca sa nu mai vorbim de cazurile de leucemie sau talasemie, unde cererea de sange este constanta, pe timp indelungat.

Obiectivul campaniei: donarea de sange 100% benevola si neremunerata. „Idealul catre care tindem este trecerea la donarea benevola si neremunerata de sange, pe care o dorim in procent de 100%”, a precizat psiholog Aimee Bugner. Si nu este singurul obiectiv al campaniei. Pentru „un sange de calitate” este nevoie de fidelizarea donatorilor, a explicat dr. Mihaela Hoinarescu, directorul Institutului de National de Transfuziologie.

„Donarea trebuie sa devina cool”. Cu alte cuvinte, avem nevoie de oameni care sa mearga de cel putin trei ori pe an sa doneze sange. Pentru asta, „donarea trebuie sa devina o moda, sa fie cool, sa se poarte”, a continuat presedinta Fundatiei Donatorilor Benevoli de Sange. In Romania, una dintre marile probleme ale sistemului privind donarea de sange este mentalitatea; romanii cred in continuare ca numai sarantocii doneaza sange. Mai multe la Realitatea.

Tot ce vreţi să ştiţi despre donarea de sânge:

http://doneazasange.ro

blood-donor-day

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Si mama mea a donat sange de cateva ori.La fel si baiatul meu cel mare.
    Acum vreo doi trei ani am vrut sa donez si eu (avem cu totii grupa 0,mama si noi,cele trei fete,avem RH negativ).Mi s-a spus ca nu pot dona decat daca primesc aprobare de la sefa Centrului de Transfuzii.
    Asa ca nu am donat.Nu e bun sangele meu.

    g1b2i3

    15 Iunie 2009 at 00:10

    • Gabi, tu trebuia să fii înscrisă într-o bază de date şi să fii chemată doar la nevoie, pentru o urgenţă care avea nevoie de acelaşi Rh. Evident că nu există baze de date (Registru).

      isabellelorelai

      15 Iunie 2009 at 10:13

    • am citit comentaril dumneavoastra,as avea o mare rugaminte,tatal meu este bolnav cu diagnosticul anemie refractara cu exces de blastisi are nevoie urgenta de sange 0-,acum este internat in spital dar fara speranta ca aceasta grupa de sange sa ii fie donata,in spital nu exista aceasta gr.va rog din suflet credeti ca ati putea ajuta in donarea de sange?

      mihaela

      2 Octombrie 2010 at 22:58

      • Am vazut acum mesajul dvs.
        Imi pare rau, dar nu va putem ajuta.
        Sper ca tatal dvs, sa se simta mai bine acum.
        Multa sanatate!

        g1b2i3

        5 Decembrie 2010 at 19:05


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

