Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

Oamenii normali vor deveni o sectă în România. Dan Puric

with 27 comments

carte-puric-7280391

R: Cum s-a nascut „Cine suntem”? Dan Puric: Eu cred ca este un reflex de minima toaleta identitara, intr-un context in care nu se mai poarta diferentele, ci se traieste hipnotizat, intr-o mare orizontala, in care toti suntem unul si acelasi lucru. Ceea ce nu este adevarat: Nu suntem toti egali, asa cum se zice in drepturile omului, decat prin drepturile juridice. Ne nastem inegali si murim inegali. Iar singura chestie de egalitate este in fata mortii si in fata lui Dumnezeu. Cata vreme suntem pe pamant avem diferente. Una dintre ele este si aceasta esenta a poporului roman. El este o unicitate. Unicitatea aceasta inseamna o intimitate. Despre aceasta intimitate calcata in picioare am vrut eu sa vorbesc.

R: Ati vorbit despre ce anume are nevoie poporul roman. In momentul de fata insa, care este identitatea acestui popor? Dan Puric: Depinde cine intreaba. Daca intreaba un securist, ii spunem ca suntem o tara inca buna de furat pentru el si neamul lui, adica mama, soacra si nepoti. Daca intreaba rusul, spunem ca suntem un fel de gubernie, oricand putem accesa la ei. Daca intreaba americanul, ii spunem ca ne putem situa in zona de portavion in orice directie si in orice pozitie doreste el. Daca intreaba comunitatea europeana ii spunem ca suntem un hipermarket plin cu brand-uri, nu cu intimitati si identitati. Daca intreaba un bun crestin ii spun ca Romania este o intimitate ca orice alt popor de pe fata pamantului, cu o taina a existentei. Si ca este un popor ingenunchiat, dar nu in genunchi, ci un popor care se va ridica. Cum? Urmeaza emisiunea “Surprize, surprize”…

R: Sunt multi tineri care va citesc, va privesc si va asculta conferintele, intr-un moment in care Romania nu sta pe roze si nici nu are modele. Are sansa un filosof crestin sa creeze un curent dominant? Cum reusiti sa ii apropiati de dumneavoastra? Dan Puric: Nu este vorba de asta. Eu nu leg filozofia de crestinism. Crestinismul nu este un concept, este calea adevarului in viata, este viata adevarata. In jurul crestinismului, daca te apuci sa filozofezi prea mult, il pierzi. Ca si cum eu sunt indragostit de o fata si incep sa ii vorbesc despre dragoste. Eu o iubesc, ma manifest cum imi da bunul Dumnezeu. Nu o conceptie filozofica crestina restabileste Romania, ci o marturisire crestina si o indrazneala de tip fizic. “Indrazniti si am biruit lumea!” In jurul acestei indrazneli, nu in jurul tupeului, acolo se aduna securistii cu neamurile lor, bestiile comuniste care inca ne conduc. In jurul indraznelii hristice se aduna si toti acesti copii cu suflet curat. In timpul loviturii de stat si a revolutiei din 1989 – aceasta ciorba nenorocita, cei care spuneau manifeste printre cartusele ucigatoare erau copii de 14-18 ani care indrazneau, iar securistii trageau. Ei au indraznit. Indrazneala aceasta este de substanta fizica, nu este o ideologie, un concept sau o doctrina. Ea poate sa creeze o resuscitare, care este dincolo de curent. Curentul nu are ideologii. Este o stare de a fi autentic. Tinerii de asta citesc, se recunosc. In lumea asta aiurita, nenorocita, confuza, nenorocita, ipocrita, o lume de ghetou internationalist, isi traiesc darul de la Dumnezeu.

R: Sunteti unul din putinii intelectuali romani care realizeaza magnitudinea cu care fiinta poporului roman a fost schimbata de catre comunism. Ce e de facut, domnule Puric? Mai avem ce salva? Mai exista valoare? Dan Puric: In primul rand e vorba de o intoarcere a noastra cu capul spre trecut. Nu in sensul buzeistic, pasunist sau paseist, asa cum noua intelectualitate de serviciu ne acuza. Zicea Nicolae Iorga ca intoarcerea ta catre trecut iti da forta de azi. Este vorba de o asumare a trecutului. Daca un tanar sare din manualul stupid alternativ de istorie, pe care l-au dat handicapatii de la noi cu indicatii de dincolo, si vede intr-o carte de memorialistica a unui om care si-a jetfit tineretea in puscarie, crezand in neamul romanesc, el isi schimba pozitia coloanei vertebrale. Din patruped ajunge biped, face o injectie de demnitate. Stie ca sta pe un popor de o demnitate absoluta. Dar daca traieste in istoria alternativa, tanarul ramane un patruped. Efortul copilasului de a se ridica din patru picioare pe doua, este efortul de a se ridica pe pozitia data de dinainte, pozitia verticalitatii, care, vorba lui Hegel, este o pozitie divina. Ridicarea aceasta in picioare se face prin accesul la o memorie, care se traieste, devine substanta. Una este sa stai in fata lumii culpabilizat fiindca esti un popor tehnic, si alta este sa stai in fata lumii cu demnitatea lui Dumnezeu, stiind ca ai fost un popor care a rezistat. Se stie ca am fost singura rezistenta armata sub comunisti, ca tineri de 17-18 ani luat arma si s-au dus in munti? Nu se stie. Ati vazut la televizor emisiuni care sa vorbeasca despre martirii, deghizati in pensionari, care sa vorbeasca, sa marturiseasca ce s-a intamplat cu aceasta mutilare si cum au rezistat? Petre Tutea imi spunea ca, daca ar fi pus in fata plutonului de executie pentru poporul roman, si atunci la 90 de ani, ar striga “Excelsior!”. De ce acesti oameni si-au sacrificat viata, tineretea si tot ce au avut mai bun. Pentru ce? Pentru o abstractiune, sau pentru o credinta? Si atunci, ajungandu-se la un asemenea izvor, tineretul de azi are o demnitate in lume, are o forta in lume. Nu e forta care sa traiasca din tranzitie si din aderari, din sandwichurile care ni le dau altii, ci este vocatia identitara.

R: Sunteti tolerant, domnule Puric? De fapt fata de ce sunteti intolerant? Dan Puric: Sunt intolerant. Cred ca acest cuvant “toleranta” este de o mare ipocrizie. Sunt ingaduitor, crestinismul ma face sa fiu ingaduitor. Ingaduinta inseamna iertare, inseamna asteptare intru indreptare, pentru ca este un termen profund crestin. Cu ingaduinta i-am tinut pe tigani 400 de ani si i-am corectat acolo unde greseau, dar i-am si laudat acolo unde faceau bine. Nu am fost rasisti, asa cum se spune. Cand George Enescu il ducea pe Yehudi Menuhin in sate de tigani, pentru ca Menuhin sa vada cat sunt geniali acestia cand canta, Enescu nu era rasist. Faptul ca am fost acuzati de rasism in `90 si ca multi tigani au fugit si au zis ca au trait exploatati este o dubla minciuna. Faptul ca acum tiganii sunt amprentati si ca ei (europenii, n.red.), cu toleranta drepturilor omului, intr-un an jumatate au facut alergie, ce zic de chestia asta? Noi romanii ne-am deosebit, fara sa ne diferentiem, si am creat o coexistenta de tip crestin fara sa folosim “politica corecta”. Categoric ca tiganii au facut fapte nelalocul lor, numai ca italianul este intolerant si neingaduitor, nu cunoaste substanta profund crestina. Noi am actionat ca atare, i-am tinut in zona mici infractionalitati fara sa sara foarte mult calul, si am fost acuzati de rasism. Pe vremea lui Caragea era o lege, ca daca tiganul fura o curca sau o gaina, lasa-l in pace, ca expresie a milei fata de el.

R: Exista o toleranta crestina asemanatoare cu toleranta promovata de Uniunea Europeana? Dan Puric: Nu exista toleranta crestina. Iisus nu a fost tolerant cand in templul Tatalui sau nenorocitii aia vindeau. El nu a facut un “discount”, nu a zis “veniti maine si faceti un discount de 50%”. A spus “Afara!”, aia este intoleranta crestina. Adica nu permiti raului sa iti intre in familie. Hristos nu ii ura pe cei din templu, ii indrepta. Asa cum o mama incearca sa isi indrepte copilul care se apuca de droguri, nu ii spune “ia mama si heroina, nu numai cocaina”. Nu este nici o legatura. Toleranta de tip occidental este un construct politic care seamana cu semaforul. Ingaduinta seamna cu mama. Un semafor la care se trece pe rosu si pe verde, nu este egal cu mama. Cand incepi sa judeci un lucru, judecam cauzele. Cauza a fost ideologia aceasta sinistra, de tip criminal, care vine din afara. Faptul ca in BOR au existat alunecari si colaborari cu securitatea sunt efecte, sunt reziduri. Nu judec efectele, caut sa abolesc cauzele. Biserica a existat sub comunism si prin compromisuri. Cu compromisul se face compromisul, nu cu valoarea. Oamenii care au fost in Biserica si au semnat cu Securitatea au facut niste compromisuri de supravietuire. Nici unul din Biserica nu a facut ceva care sa submineze esenta Bisericii. Poate fi discutat. Poate sub sutana au fost bagati securisti, care au folosit taina spovedaniei ca o turnatorie, asta e treaba Securitatii si Securitatea trebuie judecata nu Biserica. Nu trebuie inceput cu Biserica, ci cu structurile comuniste, care inca ne judeca. In perioada comunista, cand au vazut ca sunt 1000 de manastiri, au trecut cu buldozerele peste ele. Multe lucruri scrise despre marii ierarhi care ar fi colaborat cu Securitatea s-au dovedit a fi mincinoase. Eu am citit ca unul dintre cei mai mari ierarhi pe care ii avem, om cu calitate ortodoxa cum e Bartolomeu Anania, a fost improscat de securitate. Este un mare pacat. Si maine despre Dan Puric se poate spune ca este pedofil si homosexual pentru ca dumneavoastra sa nu aveti incredere. In primul rand sa vorbim de marii criminali de la Aiud si apoi de lucrul acesta. Eu imi asum lucrul acesta, nu numai eu, au fost marii martiri din puscarii care sunt sfinti, duhovnici, precum Iustin Parvu. Ei au zis “Nu judecati Biserica, ea saraca abia a rezistat”. Biserica se va reface, are un metabolism de auto-epurare. Cei care au gresit fundamental sunt in legatura cu Dumnezeu, nu judeci tu. Daca un popa nebun face porcarii il dau doua saptamani la televizor, dar de ceilalti care construiesc parohii nu zic nimic. Eu circul mereu prin tara si vad oameni care ctitoresc biserici, manastiri, daca ati sti ce substanta exista… Lepra de la televizor nu vorbeste de asa ceva. Cand au fost doua milioane de oameni la moaste, au filmat fragmentat trei babe care se impingeau. Vor sa arate chestia de derizoriu, nu valoarea humus-ului ortodox. Totusi oamenii astia au credinta, hai sa le respectam credinta. Handicapatii si jegosii de securisti din televiziune iau oameni uitati de lume, intervieveaza marginali ai societatii, cu fete ciudate, nu stau de vorba cu un om ca lumea. Suntem supusi unei manipulari. Sa lasam Biserica si sa sa ne concentram asupra securistilor! Daca aveti un director securist, spuneti-i in fata ca este o jigodie! Aveti unul la televiziune care e criminal? Ii spuneti ca este criminal cultural! Aveti un guvern care este criminal si care trimite studentii inapoi? Ii spuneti ca e criminal!

R: Cum arata Romania prin ochii lui Dan Puric? Dan Puric: Romania este o tara sangeranda, este o rana. Are o populatie bezmetica la suprafata, chinuita, distrusa. Iata ca din randul tineretului sunt soldati ai populatiei bezmetice, aceasta ultima invazie a poporului roman, este facuta de populatia Romaniei, sunt vorbitori de limba romana care ne inconjoara. Romania incearca sa se ridice, sa reziste la noul val care vine acum. Cum e sa mananci Danone peste tot? Nu am nimic cu firma respectiva. Dar am inceput sa fim nostalgici dupa iaurtul lui Ceausescu. Avea o idiotenie luminoasa, pe cand acum vad o patologie a firii. L-au intrebat pe Nichita Mihalkov ce l-a invatat cenzura comunista si a zis ca a invatat sa vorbeasca despre dragoste fara sa isi arate organele genitale. Am inceput sa fim nostalgici dupa cenzura comunista. Uitati in ce hal am ajuns, nu stim linia de echilibru. Cel mai greu, spunea Leonardo Da Vinci, este sa desenezi un om in picioare, in pozitie verticala. Verticalitatea si echilibrul sunt cel mai greu de redat. Am inceput sa ne miram de normalitate in Romania. Oamenii normali vor fi o secta, daca o vom duce tot asa, niste marginali. Majoritatea vor fi cei cu autoritatea parentala sau cu adoptii de copii, noi va trebui sa le adoptam la “normalitatea”care o sa vina.

21 noiembrie 2008. Interviu integral în Front News (1,2).

dan_puric_multiplu

27 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Perfect de acord cu dan Puric, suntem distruri, bezmetici. Nu-*ti trebuie mult timp sa-ti dai seama de asta.

    YODA

    26 Decembrie 2008 at 14:41

    • Yoda, jur pe ce am mai scump că NU VREAU să o iau razna. Mai bine intru în secta cu pricina…

      isabellelorelai

      26 Decembrie 2008 at 14:48

  2. … trist dar adevărat

    stelian muscalu

    26 Decembrie 2008 at 14:56

  3. Să sperăm că devenim sectari… De fapt, creştinii pravoslavnici sunt deja sectari, de când vlădicii au căpătat deprinderi ecumenice (ca să mă exprim eufemistic).

    Vania

    26 Decembrie 2008 at 15:33

    • Unchiu’ Vania, mai bine sectar decât… consumerist de aiureli. Mai bine un neica nimeni sectar dar normal, decât… un „cineva” de pe la teveu, cu bani dar fără de „prinţipii”, ca să zic aşa.

      isabellelorelai

      26 Decembrie 2008 at 15:45

  4. Adevărul este că într-o soţietate fără de morală şi de prinţipii, carevasăzică, nu le are…

    Vania

    26 Decembrie 2008 at 15:49

    • Unchiu’ Vania, părerea mea este că în societatea asta – cam de căcat – în care suntem nevoiţi să trăim ies mai mult şi mai des la suprafaţă toţi rahaţii ăia fără de. Care strigă cum că au. Tot părerea mea: totuşi este bine că apar, măcar ştim cu cine avem de-a face. Nu că ne-ar folosi la ceva, dar măcar aşa, pentru informare… Nasoleala începe când încep toţi puştanii cu muci în freză să îi imite.
      Am vorbit cam urât, recunosc…
      PS: Văd la tv cum unii români se relaxează în… mall. Cum naiba să te relaxezi în mall, a doua zi de Crăciun? Te uiţi la adidaşi, fuste, blugi şi te relaxezi? Chestia asta poţi să o faci oricând… Se mai relaxează unii în trafic… Foarte-foarte tare!

      isabellelorelai

      26 Decembrie 2008 at 16:00

  5. Foarte clar. Uneori puţin „nervos”

    Un fir de iarbă

    26 Decembrie 2008 at 22:59

  6. […] Măcar una dacă s-ar găsi… – zise Isabelle. Paganini se descurca foarte bine şi cu […]

    Praznik « Ioan Usca

    27 Decembrie 2008 at 08:42

  7. Draga Isabellelorelai,acum am mai mult timp la dispozitie si am venit in vizita.
    Am citit acum interviul lui Dan Puric pe care-l apreciez foarte mult si sunt de acord cu secta de oameni normali.
    Eu as spune oameni obisnuiti.
    Mai am ceva de spus,e parerea mea de om obisnuit din Romania.Nu sunt intrutotul de acord cu parerile lui Dan Puric dar le respect.
    Fiind un om obisnuit traiesc printre oameni ca mine si suntem putin diferiti decat cei despre care vorbeste Dan Puric si cu totul altfel decat cei pe care-i vedem zi de zi la televizor.
    Draga Isabellelorelai,iti doresc multa sanatate si bucurii alaturi de cei dragi.
    Azi voi cumpara cartele de Romtelecom.

    g1b2i3

    27 Decembrie 2008 at 09:06

    • Gabi, acum depinde ce înseamnă pentru tine omul obişnuit… Cel care se comportă normal sau cel care o ia razna? Că şi ăia care se omoară între ei tot oameni obişnuiţi sunt. Aş putea să vorbesc două zile despre asta. Dacă te referi la statutul social obişnuit, ca să zic aşa, familia mea şi familia lui Dan Puric „trăim şi privim” realitatea de pe aceeaşi scară de bloc. Nimic special, deci.
      Gabi, multă sănătate îţi doresc.

      isabellelorelai

      27 Decembrie 2008 at 11:24

  8. Prin oameni obsinuiti inteleg oameni normali cu probleme si bucurii,oameni toleranti care nu fac discriminari,care cred in Dumnezeu fara a fi bigoti etc.
    Acesti oameni pot fi mai instariti sau nu,mai educati sau nu.Cred ca suntem destul de multi.
    Inca n-am iesit din casa.E cam frig si alunecus si mi-e teama sa nu trag o tranta ca ma sparg!
    Mai trec pe la tine sa-ti spun daca am reusit sa sun la teledon.

    g1b2i3

    27 Decembrie 2008 at 14:27

    • Adică anonimii. Am înţeles din prima Gabi, însă nu toţi oamenii obişnuiţi sunt şi normali.
      Gabi, e sâmbătă. Lasă-le încolo de cartele.
      P.S. Şi-au făcut apariţia câţiva fulgi. Noroc că este uscat asfaltul.

      isabellelorelai

      27 Decembrie 2008 at 15:00

  9. Draga Isabellelorelai,n-am luat nici o cartela si nu voi lua zilele astea.M-am gandit sa incerc sa dau telefon de pe RDS.Am sa-ti povestesc daca am reusit sau nu.
    La noi nu ninge,insa e cam frig.Chiar si in casa,desi avem cu ce sa ne incalzim.

    g1b2i3

    28 Decembrie 2008 at 09:13

    • Gabi, şi aici este cam frig. A nins iar. Dar fără putere.
      Nu, nu suna de pe RDS, nu merge.

      isabellelorelai

      28 Decembrie 2008 at 10:34

  10. Aseara am avut bucuria sa vad emisiunea lui Turcescu, cu Dan Puric.Mi-a dat atata liniste si curaj! Sa credem ca nimic nu-i pierdut si ca tara asta isi va reveni, pentru ca c radacinile sunt adanci si puternice, ca reglarea se va face de la sinu, sa avem numai rabdaRE. Spunea, citandu-l pe Socrate :”Sunt inconjurat de atatea lucruri care nu-mi trebuie”.Acum, cand suntem atacati din toate pozitiile , trebuie sa fim constienti de asta si sa nu ne lasam manipulati. Referitor la criza financiar-economica spunea sa romanii au fost destepti ca n-au respectat felsi fel de reguli impuse de FMI si UE si ca asta ne va ajuta.La fel,ne va ajuta si faptul ca suntem un popor paradoxal care nu intra in nici un tipar, impus de altii.
    Cu exceptia oamenilor politici, care reprezinta un exemplu de cum NU trebuie sa fie omul,am inteles ca suntem o tara de Ilie Moromete, multiplicat. D-asta, cartea lui Marin Preda este sentiala pentru literatura romana.
    Puric are mare priza la tineri si asta ne da speranta.

    zinca beiu

    28 Decembrie 2008 at 13:26

    • Zinca, am văzut şi auzit, nu am pierdut. Spre sfârşit mi-au dat lacrimile.
      Puric are priză la tinerii care vor să înţeleagă ce caută pe pământul ăsta. Ceilalţi, care cred că ştiu deja, intră cu maşinile în stâlpi, beţi morţi. Asta e… Rămâne de văzut acum care sunt procentele. Cum înclină balanţa.

      isabellelorelai

      28 Decembrie 2008 at 17:50

  11. vor deveni o secta daca ii vom lasa noi sa se grupeze… acum serios vorbind, cei care acuza sunt cei mai putin normali in romania….

    radubotta

    30 Decembrie 2008 at 11:59

    • Domnule Radu Botta, tot serios vorbind, depinde de unde priveşti. Şi cum priveşti. Şi, evident, dacă priveşti…

      isabellelorelai

      30 Decembrie 2008 at 18:17

  12. privesti, gandesti, faci

    radubotta

    30 Decembrie 2008 at 20:30

    • „Cand am plecat din Romania, Ro­ma­nia plecase de mult din ea insasi…” Domnule Botta, eu încă o aştept să se întoarcă acasă. România cea cu mult bun simţ.
      P.S. Vreţi să vă trimit prin poştă „Cine suntem”? În februarie (cred) apare şi „Omul frumos”.

      isabellelorelai

      30 Decembrie 2008 at 21:47

  13. nu inteleg fascinatia pe care o exercita omul acesta asupra voastra, cu pseudo-smereia lui fatarnica, glumele de santier si ura mascata impotriva celor care nu sunt cu el
    in fine.
    va doresc mult succes in admiratie. cine rade la urma, rade mai bine

    negru de calcutta

    28 Ianuarie 2009 at 23:04

  14. […] recomand sa rasfoiti pe blogul Isabellei si interviurile cu Marcel Iures, Gheorghe Dinica si Dan Puric. (4 votes, average: 5 out of 5)  Loading […]

    Isabellelorelai | FocusBlog

    27 Februarie 2009 at 09:26


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

