Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

Noi nu avem sentimentul real al solidarităţii

with 27 comments

Noi nu avem sentimentul real al solidarităţii. Uitaţi-vă la românii din afara ţării. Toţi se minunează cât de unită este diaspora altor popoare; a noastră nu e. Eu am o întreagă teorie legată de lipsa solidarităţii la români. Noi avem o mentalitate de altă natură, în care nu-şi are loc solidaritatea, foarte individualistă şi foarte amatoare de pertractări. O numesc mentalitate tranzacţională. În câteva cuvinte, aceasta provine din faptul că am fost singurii, dintre micile popoare ale Europei Centrale şi Răsăritene, care nu am cunoscut desfiinţarea statului. Pentru el am tranzacţionat în permanenţă. Bulgarii, albanezii, grecii, polonezii, ungurii, sârbii, cehii, slovacii şi-au pierdut complet statul şi asta i-a făcut fie luptători împotriva unei puteri străine, fie emigranţi, şi au continuat lupta. Noi n-am fost nici una, nici alta. Românii s-au pus întotdeauna bine cu stăpânul de la Stanbul, am dat peşcheşuri, boierimea noastră s-a scindat pentru a împinge înainte un candidat sau altul, ne-am trimis la moarte fraţi şi surori, taţi şi veri, ne-am împărţit întotdeauna într-un chip dramatic, tranşant. Dar, chiar şi atunci când societatea românească a secolului al XIX-lea şi a primelor decenii din secolul XX era teribil de împărţită şi democratia abia se înfiripa, exista o anumită inteligenţă, un anumit rafinament al clasei politice şi al oamenilor de cultură care împiedicau excesele. Astăzi suntem amestecaţi; suntem o societate întoarsă complet de la rosturile ei. Noroc că lucrurile nu vor rămâne aşa. Peste 10-15 ani, maxim, se va duce generaţia noastră, a celor care au rezistat prin cultură, lăsând locul unei generaţii pragmatice, robotizate„. 

Academician RĂZVAN THEODORESCU

Interviu din zf.ro – 08.09.2000

Matty Aslan

Written by IsabelleLorelai

17 Iunie 2008 la 23:55

27 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cred ca suntem printre putinele natii care nu prea stim sa fim solidari,uniti.Si in strainatate si aici,preferam sa facem rau,sa punem piedici,ne solidarizam doar cand auzim ca se scrie de rau despre romanii care fura,cersesc,talhares.Nu ne solidarizam cand se scrie de bine,nu se trezeste patriotismul din noi.
    Sa-ti spun ceva de-ale mele.M-am apucat sa fac putin voluntariat(adica ajut la alimentarea unor batrani care nu se pot alimenta singuri) si am vazut ca sunt persoane carora nu le convinge,cred ca deranjez.Poate m-am inselat,as vrea sa ma fi inselat.

    g1b2i3

    18 Iunie 2008 at 01:00

  2. Gabi, cam aşa ceva. Am avut prilejul să cunosc comunităţi de români din diverse ţări şi cam aşa este.
    Gabi, oamenii au devenit bănuitori. Societatea s-a cam „stricat”, fie vorba între noi. Şi nu ai de unde să ştii că poate bătrânii aceia au păţit nişte lucruri urâte, cu aşa zişi binefăcători. Când se vor convinge că tu nu eşti aşa, îţi vor spune.

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 10:40

  3. O zi frumoasa Buno!Din pacate ai dreptate ,dar nu pricep de ce-i asa.. 😦
    Doamne ajuta!

  4. Isabelle,ceea ce zice Razvan Teodorescu este doar ceea ce pare a fi si stii de ce?? Pentru ca asa ilustreaza societatea de azi,media,dar stim cu totii ca adevarul este departe de cel pe care-l vedem la TiVi,sau il citim in ziare.Acestea toate reprezinta doar exceptia si nu regula si vreau sa-ti spun ca la mine aici… si sunt sigura ca in aproape toata tara…,rosturile sunt la locurile lor. 😉 Ma ierti pentru indrazneala de a-l contrazice pe academician si mai bine sa facem alte televiziuni care sa arate realitatea aia asezata,normala,cu oamenii veseli,ca le-a fatat capra 2 iezi si nu unu,ca le-a reusit copilu la liceu,ca li s-o nascut nepotul,ca…si asa mai departe.
    Si ca sa dovedesc ca am dreptate iti amintesc ce nebunie era pe media atunci cand cu ungurii…Dar daca te uitai in teritoriu,unguroaica era cu barbat-su roman,sau neamt f bine.Inca o data spun si ma leg singura cu catusele daca nu-i asa,realitatea din tara este una normala si mai buna decat inainte de 89.Politicienii au innebunit lumea,dar lumea se distreaza tare pe seama lor(sa ma scuze…).As mai avea de zis,dar nu vreau sa te supar,ca tu esti tare sufletista si de acolo din capitala,poate ca lucrurile se vad altfel.Te imbratisez Isabelle si-ti doresc binele. 🙂

    Elisa

    18 Iunie 2008 at 16:06

  5. …Isabelle…dincolo de postare…daca auzi de un job-da un buzzZZ sa aplic si eu un CV! am fost la cateva interviuri,am ceva teste de dat, dar m-am gandit sa intreb si prietenii…poate…-cine stie de unde sare iepurele-te pup si multam!

    rose4you

    18 Iunie 2008 at 16:35

  6. Buna, Isabela. Dupa cum stii, am vazut multe si, mai ales decat sunt la Bruxelles, am posibilitatea sa compar comportamentul romanilor fata de al celorlalti. Eu cred ca peste tot exista un fel de individualism, dar nicaieri nu se manifesta atat de acut ca in cazul romanilor. Rar se pot organiza actiuni ample sau rar romanul se bucura din inima de realizarea celuilalt. Nu pot sa inteleg de ce. In fond, fiecare om are propriul sau drum si propriul sau destin si cred ca ar fi trebuit sa invatam ca atunci cand suntem mai buni, ne merge si noua mai bine.
    Articolul tau e foarte adevarat si foarte instructiv. O zi frumoasa si numai bucurii.

    corinacretu

    18 Iunie 2008 at 17:11

  7. Buna.Eu cred altceva.Romanii sunt solidari, dar numai in situatii exceptionale. Exista o solidaritate interioara in spiritualitatea noastra.Uneori este explicita, de cele mai multe ori nu se manifesta la vedere. Cred ca este o falsa eticheta , pe care o repetam si noi, fara sa ne gandim prea mult. Va amintiti de cazul batranului din Canada care a avut ghinionul sa paralizeze fiind in vizita la rude?Romanii au pus mana de la mana, l-au adus si urmau sa-i plateasca si spitalizarea( sa te fereasca D-zeu sa te imbolnavesti in strainatate!).
    Hora- expresia solidaritatii romanesti.Si elementul cerc din velintele romanestri si de pe oalele de lut exprima acelasi lucru.Sau Masa Tacerii. Sau cununa de spice. Cred ca este o falsa imagine a romanilor despre ei insisi.

    zinca beiu

    18 Iunie 2008 at 19:42

  8. Gabi (mămica lui Bogdan), pentru că noi nu avem „Şcoala Solidarităţii”. Şi nici nu vrea nimeni să ne înveţe. Oare de ce?

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:22

  9. Elisa, este vorba despre Sentimentul REAL, aş zice eu TOTAL, al solidarităţii. Păi noi îl avem pe momente, nu în fiecare zi. Acad-ul mi-a fost profesor de istoria artei. Crede-mă, ştie ce spune. E păţit. Hai să spun eu mai simplu: de ce nu vine un mare grangur la tv şi zice: bă români, uitaţi care e treaba, hai frăţicilor, care vreţi, care puteţi, să dăm din pâinea noastră o felie şi ălora de nu au. Nu, nu vine. Hai să-ţi arăt ce vrăjeală ni se spune:
    .
    Un popor solidar este un popor care obligă el însuşi clasa politică la un comportament respectuos faţă de interesele poporului. Traian Băsescu, 13.12.2004 – interviu la BBC.
    .
    Sunt obiective pe care le putem realiza dacă suntem solidari. Solidari, în primul rând, cu aspiraţiile românilor, solidari cu viitorul nostru, solidari cu ideea că România nu poate să rămână o ţară care să se plimbe în zona de mediocritate. Poporul român merită mult mai mult, iar politicienii au obligaţia să dea poporului ceea ce merită. Reformarea sistemelor administrative ale României, odată cu reformarea clasei politice sunt garanţii că acest lucru va fi realizat. Traian Băsescu, 24.01.2008, Ziua Unirii Iaşi
    .
    Vorbe…

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:29

  10. Rose, în ce domeniu de activitate?

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:31

  11. Corina, îţi mai aduci aminte de cei din Germania, când am fost la Garmish? De cei din Munchen care nu se înţelegeau cu dei din Frankfurt? Erau invidioşi rău. Da’ rău…
    În rest, zic şi eu ce a zis Eminescu, chiar dacă au trecut 120 de ani:
    .
    Mihai Eminescu – Scrieri politice :
    Suntem zapaciti, nu mai stim ce voim, ce sa facem, ce sa primim, ce sa respingem, in cine sa ne credem; nu ne mai intelegem si nu ne mai auzim unii pe altii; ne trebue o idee care sa limpezeasca toate capetele si sa ne impreune pe toti la lucru.
    Un popor, caruia-i e sila de orice munca stiintifica, al carui prinos de inteligenta se consuma in lucrarea desigur cea mai usoara a mintii omenesti, in suduituri sau ridicarea in cer a guvernantilor sai, nu poate fi numit un popor inteligent.
    Statul e azi masina prin mijlocul careia cei lasi se razbuna asupra protivnicilor lor politici.

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:34

  12. Zinca, păi când au zis străbunii noştri că „Să moară şi capra vecinului…”. Şi dacă nu sunteţi de acord cu acad-ul, vi-l dau pe Pleşu. L-am avut profesor, vreo trei luni, cred că la Estetică.

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:37

  13. Treptele solidarităţii. Ce ne leagă? Cum trăiesc românii de azi sentimentul solidarităţii? Teoretic – şi retoric – primul răspuns semnalează solidaritatea naţională. „Toţi sîntem români!“ Buni sau răi, de dreapta sau de stînga, săraci sau bogaţi, mai mult sau mai puţin oneşti, dar români. Dinaintea trecutului „eroic şi martir“, a „barbarilor de tirani“, a sarmalei strămoşeşti şi a cîntecelor de dor şi jale, ne deşteptăm, ca la un semn, din „somnul cel de moarte“ şi stăm uniţi, umăr la umăr, cu lacrimi în ochi: „Pe-aici nu se trece!“. Foarte curînd, apar, totuşi, nuanţele… La o adică, se poate trece. Putem negocia. Nu pentru că am fi gata să ne trădăm pe noi înşine: dar ne pricepem să boicotăm istoria. Cînd unii vor să treacă, ne retragem, pitit, la munte. Iar acei dintre noi care sînt gata de sacrificiu ne plac mai curînd ca statui şi ca texte de manual. În timpul vieţii, ne cam irită: sînt prea radicali, n-au simţul relativităţii, nu vor să priceapă că „nu dau turcii“, că lucrurile se pot aranja şi altfel, că e o prostie să te lupţi cu morile de vînt. O mare fractură apare la orizont: există români proşti şi români deştepţi. Românii deştepţi se descurcă, fără prejudecata solidarităţii naţionale. „Cel vrîncean“ se înţelege perfect cu „cel ungurean“ ca să mi-l omoare pe „cel moldovean“. Ştefan cel Mare se luptă vitejeşte cu turcii, dar şi cu Vlad Ţepeş. Românul ezită, metafizic, între glorificare de sine („am păzit hotarele creştinătăţii ca să-şi facă ăia catedrale“) şi dispreţ de sine („ca la noi la nimenea“). Sîntem solidari, dar fiecare se descurcă cum poate. Colectivitatea românească se remarcă prin independenţa membrilor ei. Fiecare român e o naţie în sine, un partid în sine, o filosofie particulară. Cînd nu se mai poate baza pe compatrioţi, el vizează solidarităţi cosmice: codrul, „munţii mari“, „stelele făclii“, „păsărele mii“ şi, în general, „ce-i mai mîndru pe la noi“. Solidaritatea naţională odată „depăşită“ (ca simplă materie primă pentru declaraţii festive), facem cunoştinţă cu tot soiul de alte solidarităţi, cochete, dar trecătoare. Iată de pildă solidaritatea politică: adeziunea de partid, care fragmentează comunitatea autohtonă în ireductibile tabere duşmane. Pesedistul dîrz, ţărănistul melancolic, pedistul volubil, liberalul liberal şi peremistul oţelit cultivă solidaritatea ca pe un triumfal „spirit de corp“, străduindu-se să-şi scoată concurenţii din perimetrul naţiei: fiecare reprezentant al partidei adverse e portretizat ca anti-român. Ţara pare o confederaţie de grupări suspecte, ocupate să submineze interesul naţional. Campionul xenofobiei băştinaşe zice de rău de unguri, de evrei, de ţigani, de americani, dar mai ales zice de rău de sute de români care nu-i plac. Sigur că nici solidaritatea de partid nu e sacrosanctă. Nu poţi fi solidar la infinit cu un partid care nu rămîne la putere măcar două legislaturi… Mai durabilă e solidaritatea de interese, alianţa lucrativă, complicitatea. Participarea la o afacere comună, mai ales necurată, cimentează sufleteşte mai mult decît un amor candid. De asemenea, „relaţiile“ de altădată, trecutul comun de aceeaşi parte a baricadei, obida împărtăşită, frustrările, resentimentul. Solidaritatea de parastas în jurul memoriei lui Ceauşescu, avîntul anticapitalist, anti-american, anti-NATO, furia minerească împotriva intelectualilor sau romantica alianţă civică împotriva electoratului moldovean, toate laolaltă vorbesc de nevoia fatală de „a ţine aproape“ a unui popor care, pe de altă parte, iubeşte singurătatea plaiului apolitic. Există şi solidarităţi de tip nou. Solidaritatea mondenă, de pildă, a vedetelor de televiziune, a creatorilor de modă şi a elitelor manageriale, solidaritatea postmodernilor, a fundamentalismului Internet, a gazetarilor de succes, a exilului recuperat împotriva exilului intratabil, a iliesciştilor, a adriannăstăsiştilor, a băsesiştilor, vadimiştilor, dilemiştilor, europeniştilor şi neaoşiştilor. Care mai de care mai ţanţoşe, mai exclusiviste şi mai efemere. Azi aici, mîine-n Focşani, ce-am avut şi ce-am pierdut, să trăim cu toţii, noi şi-ai noştri, adică nenea Trahanache, coana Joiţica şi dăscălimea… ANDREI PLEŞU. 13.09.2007: Articolul de mai jos a apărut, acum cîţiva ani, în Jurnalul naţional. N-am nimic de adăugat.
    http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=188&cmd=articol&id=6574
    https://isabellelorelai.wordpress.com/2008/04/02/solidaritati-andrei-plesu

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 21:38

  14. Buna Isabelle! Imi era tare dor de tine. Am avut niste zile foarte urate si m-am tot gandit la ce se mai scrie pe aici. Nu ma simt bine deloc si tot ce se intampla in jurul meu ma da inapoi. Luni ma duc la doctor si sper sa fie totul bine. Oboseala ma doboara. Acum sa las vaicareala ca nu face bine. Am aflat ca, astazi a fost operat Lucian, a fost o operatie complicata ce a durat aprox 10 h dar care s-a sfarsit cu bine. Doamne Ajuta! Am mai primit un caz pe mail, sper ca maine sa pot sa il postez. Te pup

    Laura

    18 Iunie 2008 at 21:46

  15. invatamant privat(scoli ca la gradi am incercat si nu merge -da nu te mira…e prea adevarat in Romania, nu te poti angaja educator,daca ai studii superioare)-training,-edituri,-poate chiar si asistent manager sunt destul de „ordonata si responsabila….a si fain ar fi sa pot realiza o trupa de teatru in cadrul unei scoli(am mai avut una infiintata acum 3 ani)…cam asa; tot ce se poate lucra cu litere si teologie …in fine cum spuneam „doar un buzzz” multam fain!

    rose4you

    18 Iunie 2008 at 21:57

  16. Laura, un pic de odihnă şi relaxare nu ţi-ar strica. În plus, dacă eşti şi meteo-sensibilă, să ştii că au fost schimbări mari de presiune atmosferică şi astea dereglează tensiunea. Sper să te faci bine. Multă, multă sănătate.
    .
    Rose, cum aflu ceva, cum îţi dau e-mail.

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 22:04

  17. Isabellelorelai,acum am ajuns pe la tine si am citit comentariile.Nu am fost solidari nici in trecut si nici acum.Doar cateodata,cred ca unii de rusinea colegilor,vecinilor.
    Bineinteles ca nu toti sunt la fel.
    Si azi am fost acolo sa ajut.Am timp si-mi face placere sa fiu de folos.Batranii sunt chiar bucurosi ca trec pe la ei.Stii ca am facut cursurile alea si m-am gandit ca as putea face niste fapte bune.Angajatele de acolo ma stiu de atunci,cred ca li s-a parut ciudat la inceput,apoi s-au bucurat .Oricum nu am mers de capul meu-mai intai am vorbit cu sefa.
    Nici nu-ti inchipui ce bine ma simt cand pot sa fiu de folos unor oameni care au nevoie de ajutor,de o vorba buna.

    g1b2i3

    18 Iunie 2008 at 22:29

  18. Exista solidaritatea faptelor mici, nemediatizate, pe care nu o luam in calcul. Sigur,Andrei Plesu le zice bine din condei, foarte frumos, dar, chiar el,mistocind tabu-urile si istoria , da dovada de lipsa de solidaritate.Solidaritatea romanilor este suma solidaritatii fiecaruia dintre noi cu semenii nostri.Daca noi n-o facem, atunci de unde?
    Nu cred ca si alte popoare sunt mai solidare decat noi.Noi nu cunoastem amanunte din istoria lor. Iar compromisurile din istoria noastra nu trebuie luate in deradere. Nu facem compromisuri, zilnic, fiecare dintre noi?

    zinca beiu

    18 Iunie 2008 at 22:46

  19. Gabi, dacă te simţi bine cu sănătatea, un pic de mulţumire sufletească este bine venită.
    .
    Zinca, ştii bancul cu rabinul, nu? … toată lumea are dreptate. Nu vorbeam de solidaritatea ta cu mine, a mea cu Gabi, a lui Gabi cu bătrânii etc – lanţul este mai lung, eu am credinţa şi mă manifest (în secret) că dacă astăzi fac un bine cuiva, acela va face un bine altuia, mâine. Este vorba despre faptul că solidaritatea trebuie să se manifeste tot timpul. Şi că ţara asta are nevoie de solidaritate chiar acum. La scară macro, nu micro. Ţie ţi se pare că „pseudostăpânii” noştri sunt solidari cu noi? Adică noi suntem solidari cu ei, îi alegem, îi plătim, după care ce?

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 22:55

  20. Da-i in ma-sa, ca nu la pseudostapani ma refer, ma refer la noi si la acel”lant”, cum foarte frumos scrii tu acum.
    Pe aia care ne conduc nu dau doi bani.Sunt vremelnici , si ei si dregatoria lor.Nu ma intereseaza.Nu exista pentru mine.Nu exist decat eu si cei care au nevoie de mine.

    zinca beiu

    18 Iunie 2008 at 23:13

  21. Zinca, 😀 dă-i, dă-i, dar tu te-ai gândit câte s-ar putea face cu banii pe care îi „mănâncă” ei degeaba?

    isabellelorelai

    18 Iunie 2008 at 23:16

  22. Iubita ,as vrea sa vorbesc ceva cu tine….pot sa iti trimit un mail la adresa care apare cand mai comentezi cate ceva la mine pe blog?

    Mary Grey

    19 Iunie 2008 at 01:56

  23. Desigur, copilaş.

    isabellelorelai

    19 Iunie 2008 at 09:27

  24. Draga Isabelle,eu nu am contestat competentele profesionale ale academicianului ci m-am referit doar la parea lui exprimata asa:”suntem o societate intoarsa complet de la rosturile ei”.Doar in aceasta privinta l-am contrazis.Dar ce???Nu mai poate omul sa contrazica pe cei care-si aroga intelepciunea si cred ca ei vorbesc in numele …neamului??!!
    Iar explicatia pe care mi-ai dat-o tu vad ca nu se leaga de ceea ce am zis eu,sau poate n-am inteles,desi tu precizezi ca-mi spui mai simplu,asa ca sa pricep. 😆
    Te pup. 🙂

    Elisa

    19 Iunie 2008 at 11:02

  25. Elisa: 1. Interviul este din 2000. 2. Ţi se pare că acum este ok ce se întâmplă cu societatea? De unde atâta violenţă? 3. Din punctul meu de vedere nimeni nu contrazice pe nimeni, avem opinii şi ni le respectăm. 4. Dacă discuţiile astea ar avea loc în real şi ne-am vedea la faţă, ne-am auzi inflexiunile vocii, poate că nu am mai înţelege greşit. De unde rezultă că îmi pare rău că ai înţeles greşit. NU fac parte din tagma „eu sunt cel mai frumos, cel mai deştept, eu am dreptate”. Te pup şi eu.

    isabellelorelai

    19 Iunie 2008 at 11:24

  26. Ce se-ntampla cu societatea?Iti spun eu cum vad.Lumea s-a scarbit de politicieni,de toti,nu mai crede in nimeni de la putere,sau opozitie,dovada absenteismul de la vot,orice vot politic si isi vede de treaba facand bancuri cu politicienii,asa cum facea cu ceausescu pe vremurile alea.Asta este in societate,iar violenta este copiata de la TiVi,din filme,din stiri idioate,care,cica vor sa arate,chipurile,realitatea.Pai astea rele se rostogolesc in mitile si sufletele celor multi,ca bulgarele de zapada si dau imensitatea si grozavia care se intampla,totusi,in cazuri izolate.Este asa cum zic,ca tot ce vedem la televizor reprezinta cazuri izolate.Daca n-ar fi asa ar trebiu sa vad si in jurul meu,in orasul asta destul de des grozavii,ori am vazut doar una in 10 ani…
    Draga mea,eu o sa zic pot,fac si se poate si pe patul ala..ca-s optimista,sunt trecuta prin multe si nu ma las.O zi buna draga mea. 🙂

    Elisa

    19 Iunie 2008 at 12:30

  27. Elisa, cred că oamenii ar trebui să-şi dea seama că preţul pe care îl plătesc ca să fie minţiţi este mult prea mare. Din păcate…
    Pe mine tv-ul nu mă mai impresionează. Şi nici nu reprezintă un punct de referinţă. Mie îmi este groază de ceea ce se întâmplă zilnic pe stradă. În autobuz, la bloc, în cartier, în oraş… Domneşte nesimţirea, domnesc urletele, domneşte indiferenţa, răutatea. Copii care îşi bat joc de bătrâni, bătrâni care blesteamă copii… În fine, Elisa, ceva nu este în ordine. Dar, vorba ta, să nu ne lăsăm. O zi bună şi ţie, draga mea.
    (Şi fără ciori la cireşe 😆 )

    isabellelorelai

    19 Iunie 2008 at 12:45


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

