Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

Gramatici si mascarici. Si in 2008

with 60 comments

Boierii noştrii odinioară, afară de rare excepţiuni, nu se prea dedeau la învăţătură de carte. Pentru aceea, aveau în genere nevoie de grămătici, copii, mai mult sau mai puţin deştepţi, ieşiţi din rândurile mojicimii şi procopsiţi cu carte şi condei la umbra mănăstirilor greceşti. Slujba grămăticilor era să ţie socotelile curţii boiereşti, să scrie zapisele, corespondenţa şi jelbile boierului către divan şi la domnie. Un bun grămătic era mâna dreaptă a boierului, mai cu seamă la cele politiceşti.

Afară de grămătic, însă, orice boier care se respectă mai avea încă un alt slujbaş intelectual, tot atât de neapărat unei curţi boiereşti cu întinse relaţii sociale. Pe atunci, când nu se pomenea de viaţă publică şi când elita socială şi high-life se numea protipendadă, boierul, în loc de Capşa şi de Bar, avea sindrofie şi chefuri acasă, numa-n işlicel şi-n meşi; în loc de Hugo, avea un taraf de lăutari şi un măscărici.

Slujba acestuia era să spuie caraghioslâcuri la chef, să păcălescă pe musafiri şi chiar pe stăpânu-său şi să spună pe greceşte cocoanelor ceea ce damele aud azi pe franţuzeşte la Hugo.

Dar în afară de această îndatorire artistică, măscăricii, recrutaţi mai totdeauna dintre robi, pe lângă că mai făceau boierului şi servicii intime la împrejurări sentimentale, aveau şi o sarcină politico-socială.

Când boierul avea necaz pe cineva, când era mahmur din cine ştie ce pricină, când era scârbit până în suflet că l-a scos vodă de la ipolipsis, atunci punea pe măscărici la poarta curţii să pândească pe rival sau pe prietenii ori simpaticii acestuia, să le dea cu huideo, să le arunce murdării şi să-i înjure năstruşnic.

Boierul şedea cu ciubucul în pridvor şi striga:

“Hahaha! înjură-l, mă! înjură-l bine, mă!”

S-a dus acea epocă patriarhală; s-a dus epoca de aur şi de lapte dulce; astăzi avem epoca de hârtie şi de cerneală violentă.

Boierii de atunci erau naivi; cei de astăzi sunt adânci; aceia erau grosolani, din topor; aceştia sunt cilibii şi subţiri.

S-au dus grămăticii cu călimările-n brâu şi cu pana de gâscă la ureche; astăzi ies din rândurile poporului tineri culţi şi independenţi, proletari intelectuali, cu carte şi condei si mai ales cu principii.

Aceştia nu mai scriu jelbi la divan şi la domnie; dumnealor fac articole politice în privinţa prerogativelor coroanii şi asupra tacticei de opoziţie în urma evenimentelor de la 3 octombre – dată fatală pentru bazele regimului parlamentar.

Se-nţelege că, precum jalba scrisa de grămătic o iscălea odinioară, cu pecetea de la inel, boierul de bună credinţă, lumea schimbându-şi numai forma, tot aşa şi astăzi: profesiunile de credintă le scrie “cu îndelungă fidelitate” proletarul intelectual, iar boierul le subscrie “cu robustă convingere”.

Şi pentru ca să se păstreze cu scumpătate bunul obicei străbun, deşi nu mai au boierii noştri pe vechii şi inculţii măscărici, care să polemizeze din poarta curţii, avem, slavă Domnului, o presă a elitei sociale destul de spirituală şi de convenabilă:

“Combateţi-i, băieţi! combateţi-i «sarcastic» de tot!”

GRĂMĂTICI ŞI MĂSCĂRICI. ION LUCA CARAGIALE, 1895 

Written by IsabelleLorelai

5 Mai 2008 la 23:50

Publicat în copilaria, iubire, prieteni, scrisori, viata

Tagged with

60 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bun Caragiale asta, mai frate!
    Si clipurile le-ai ales bine!
    Cea mei frumoasa ramana aceea inima formata din maini!Vezi ca stiam eu ce zic? 🙂

    manole

    6 Mai 2008 at 04:06

  2. 🙂 o zi frumoasa si fara pericole

    Ana Eugenia Pacurar

    6 Mai 2008 at 04:55

  3. Valeleu ;-))) gramatici si mascarici avem in zilele nboastre si inca cum! mai „emancipati”, clar ;-))) si sub alte masti, nu neaparat de „maimute d’ale lui darwin” ;-D multumesc pt clipuri, mi-au placut! o ziulik verde si tie, Isa draga!!!!!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 06:41

  4. Ana, şi ţie o zi splendidă!
    Dacă sunt anunţate, mai „atenuăm” un pic pericolele 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 07:19

  5. Pe cuvîntul tău 😉 că ştii tu sigur că nu,nimeni nu s-a rătăcit prin lanul de floarea soarelui cu domnul Nicu Alifantis ? ia vezi de te mai gîndeşte
    Politică AUT 😆
    Copii tot timpul … aştept înscrieri,unde semnăm ?
    Cea mai mare „durere” a zilei este că ştiam că ieri a fost un concert al lui Ştefan Hruşcă cu domnul Adrian Păunescu(aniversar,pentru cei 50 de ani)aşteptam o veste ceva şi n-am primit nimic
    Normal florile mi le-am pus lîngă vraful de hărţoage pe care le plimb azi
    Cafea,la doica cea minunată unde te aştept în fiecare dimineaţă că-s alergică la singurătate(devin melancolico depresivă şi nu-i cazul)
    ŞI … Isabelle,îmi place noua ta prietenă şi munca ei,cînd ai timp prezintă-mi-o şi mie
    Pa,fug la hîrţoage că ne dau papa

    CELLA

    6 Mai 2008 at 07:20

  6. Jamilla, este? 😀 Avem la greu.
    Verde să fie! 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 07:20

  7. Cella,
    1. Păi cum vroiai să aflu? 😀
    2. Aia nu este politică, este pamflet 😀
    3. Vezi detalii la Andreea Sminchy pe blog, te rog.
    4. Acum văd şi eu, la VDTV. Nu am ştiut! Dar dacă te uitai ieri cu atenţie, găseai asta (era ascuns sub „CUBÂNT” că blogul ăsta nu vrea să posteze trilu), ca amintire:
    http://www.trilulilu.ro/LOST_ANGEL/8cb69d97ca2b0d
    Şi nu ştiam de spectacol.
    5. Mă bucur că ţi-au plăcut.
    6. Bine.
    7. Pe Mary Grey o găseşti ori la mine în blogroll, ori apeşi aşa:
    http://marygrey.weblog.ro
    Ca să îi spui bună ziua
    Şi ori la mine în blogroll, ori apeşi aşa:
    http://www.youtube.com/user/VARALBASTRA
    Ca să îi vezi filmuleţele şi să-i asculţi muzica.
    SPOR LA TREABĂ!

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 07:30

  8. Cella,
    Hruşcă a dat drumul la site. Nu este finalizat însă:
    http://www.hrusca.com

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 08:07

  9. Şi notează şi asta, pentru la iarnă:
    http://www.crestinortodox.ro/Stefan_Hrusca-sa17.html

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 08:08

  10. Mulţumiri pentru toate,toate 😆
    Am cam tot „ce mişcă” despre şi cu Ştefan că am avut privilegiul maxim,în alte vremi … în alte lumi să
    fiu aproape … au trecut toate,ne-a lăsat Dumnezeu în nemărginita Sa mărinimie lumina amintirilor
    Cu celelalte: mă conformez SĂ TRĂIŢI!cu toată plăcerea şi limitele nemilosului,uneori,timp

    CELLA

    6 Mai 2008 at 10:05

  11. Cu plăcere, Cella.
    Cu celelate doar dacă vrei. Nimeni nu obligă pe nimeni cu nimic. Ai întrebat, am răspuns. Atâta tot.
    Nu-ţi face griji.
    Timpul. Timpul este mai darnic cu unii, mai zgârcit cu alţii. Doar că timpul nu ştie multe. Da’ şi când va afla…

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 10:10

  12. Isabelle, ce mai faci? 🙂

    mesterulmanole

    6 Mai 2008 at 11:09

  13. În rest, bine. Filosofie. Dar nu politică.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 12:08

  14. Dar tu ce mai faci? 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 12:10

  15. Si eu Taca-Paca. Nici filozofie, nici politica!

    mesterulmanole

    6 Mai 2008 at 12:23

  16. Te pup si multumesc mult de vizitele tale si ale prietenilor tai.

    Mary Grey

    6 Mai 2008 at 13:00

  17. Dragut, numai ca m-ai pierdut dupa primele doua teme
    😦 Dar asta este pt ca am eu o problema cu concentrarea.

    simonarrr

    6 Mai 2008 at 13:45

  18. Isabelle, mamico, ce zici, ma sustii? Uite aici:
    http://www.reportervirtual.ro/2008/05/02/cea-mai-sexy-bloggerita-editia-de-primavara.html ;-)))
    ps: timpul il consider cel mai mare prieten al meu, nu neaparat mai zgarcit sau mai darnic cu unii si altii, dar si cel mai mare dusman…eu incerc pur si simplu sa nu-l fortez, sa-l las de la sine. Te pupicesc!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 14:17

  19. D’aia le era Caragiale incomod.Tot voiau sa scape de el.Era ca o hartie de turnesol.Si mai avea si geniu.A plecat pe veci la Berlin.De scarba!
    Caragiale a plecat.Oglinda lui de la marginea drumului a ramas.E ca un ochi magic.

    zinca beiu

    6 Mai 2008 at 16:27

  20. Simona, las’ că şi eu păţesc la fel.
    Dar sunt bătrână, mi-e că mor ca mâine şi rămân „nevorbită”. 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 17:46

  21. Jamilla, normal că te susţin. Dar ai văzut cine te-a propus, încă de ieri?
    😀
    Un articol mai jos…
    Păi tu vorbeşti de timp? Normal, îţi convine 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 17:47

  22. Zinca, este că se potriveşte? 😀
    2008 şi gata.
    Tu ai fost profesor de română? Că nu mi-ai zis, dar am senzaţia că ai făcut filologie.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 17:51

  23. Mary Grey, şi eu te pup.
    Te-ai mai gândit cu poezia? Filmuleţele tale sunt pline pe poezie. Pune-o şi pe hârtie, să vedem ce iese.
    Jamilla, tu ce zici?

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 17:55

  24. nu, nu stiu cine m-a propus, am auzit ceva d enumele gabi, k am intrebat direct la tiberiu… ia spune-mi tu, sa-i multumesc si eu omului! te pupicesc si te rog, intra la arhiblog.com, ma razboiesc cu astia la articolul pe violenta domestica 😉

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 17:56

  25. apropo de marygrey, subscriu la tine, Isa…sa vedem acum daca se convinge si ea, nu numai noi pe ea 😉

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 17:57

  26. Vorbesti serios?

    Mary Grey

    6 Mai 2008 at 17:57

  27. Jam, uite pe Găbiţa aici:
    http://g1b2i3.wordpress.com

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 17:59

  28. Mary Grey, poftim: suntem două, vezi?
    Deschide tubul cu pădurea, ascultă muzica şi dă-i drumul la scris. Merge şi un text scurt, chiar dacă nu iese poezie din prima. Încearcă.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:01

  29. Mary Grey, să-i zicem „Nimfa unei păduri imaginare”.
    Sau cam aşa ceva.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:03

  30. Eu intotdeauna, aproape intotdeauna vorbesc serios cand este vorba de poezie. punct!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:04

  31. 🙂 Sunteti scumpe….
    Nu promit dar ma gandesc…

    Mary Grey

    6 Mai 2008 at 18:05

  32. ce nimfa,tuh! sa-i zicem „padurea si sufletul. Padurea prin ochi de nimfa”

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:05

  33. Jam, cum o fi, numai să fie.
    .
    Măi, am descoperit-o pe Simona.
    Scrie bestial. Scurt şi la obiect. Eu o văd un fel de Eugen Barbu feminin, scriind „Groapa”.
    Are fata asta o savoare şi o ironie fină-fină.
    Dacă mergeţi şi o citiţi, ţineţi cont de faptul că nu face altceva decât să rea viaţa de zi cu zi dintr-un cartier faimos al Bucureştiului. Din 2008. Cu cea mai mare sinceritate şi REALISM.
    http://simonarrr.wordpress.com

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:10

  34. Mary Grey, nu e grabă. Dacă ai timp, uită-te aici:
    http://poeziitinere.wordpress.com
    Este blogul nostru, al tuturor, pentru poezie.
    Are vreo 7 zile.
    Calibro, a împlinit blogul 7 zile?

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:13

  35. iti raspunde jammie, caci calibro inca numara ouale alea mari ;-))) : parca da!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:16

  36. Jam, îl iert astăzi, că fost pe post de prof. Ce este, este. Mi-a zis de ieri că ţine locul unei profesoare la un curs.
    Îl aştept, să-mi spună şi mie cum pun eu pe blog chestia aia cu „DESPRE”, care îmi tot apare de ieri şi habar nu am unde se pune. Am scris o tâmpenie, am publicat, şi în loc să apără sub formă de „buton”, apare sub formă de articol. Eu sunt Dacia 1300, ce mai. Ce Logan? 😀
    Sunt bâtă.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:20

  37. Habar nu am despre ce vorbesti…snt si mai bata decat tine!!!! Nu stiu chineza asta a ta ;-)))

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:34

  38. Jam, la tine este alfel, ai alt „soi” de blog. Lasă că vine Calibro şi ne lămureşte. 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 18:39

  39. Să o luăm în dezordine ordinală :

    1. Da, am fost azi profesor pentru o zi, am predat la două grupe de studenţi ( seminarii ), marketing – matricea BCG ( google, pentru cine e interesat ). Plictisitor. Sincer.

    2. La chestia cu “DESPRE” – probabil te referi la o pagină şi nu un articol. Vezi funcţia ADMINISTRARE. Ştii cum e limbajul de programare : if not … else …

    3. Poezii Tinere a împlinit şi mă parafrazez cu un copy-paste
    On aprilie 28, 2008 at 8:59 pm Calibro Said:
    Am facut blogul.
    http://poeziitinere.wordpress.com/

    4. Frumos articol, Isabelle, acum dacă ai specifica şi sursele de unde ai dat copy paste, ar fi perfect. Gen archeus, wikisource. Nu de alta, dar citeam şi m-a lovit un deja-vu…

    Din nou, sper să nu te superi, dacă da, asta e …

    Calibro

    6 Mai 2008 at 18:55

  40. Isa, te rog eu frumos, intra pe http://www.arhiblog.com si spune-ti parerea la postul despre marsul impotriva violentei domestice, ma razboiesc cu ei, deja nu e unu’ sa gandeasca macar o idee ca mine…of of of…e si normal, dar parca e imposibil in viata asta sa fie numaialb si negru. mai ales in violenta domestica. Haide mamico, pune-ti argumentele la bataie pe subiect ;-))

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:56

  41. ma razboiesc cu astia ;-)))))
    in alta ordine de ide, calibro asta pe unde-i? ca ziua e pe terminate…gata cursul!!!!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 18:57

  42. Calibro, eşti un domn! Îţi mulţumesc!
    Şi cu asta basta.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:04

  43. Jam, intru şi văd.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:05

  44. Isabelle,

    Hotăreşte : ori gem ori gentleman.

    Calibro

    6 Mai 2008 at 19:12

  45. Jam. Este total greştit să dezbaţi o problemă de acest gen cu un bărbat. Pentru simplul motiv că el dă cu pumnul.
    Sunt de acord să dezbat ideea la mama ei acasă.
    Jam, nu te mai obosi. Nu merită efortul de a-ţi pierde timpul cu o persoană care vede doar adevărul său, nu şi pe al altuia.
    Iar adevărul este exact la mijloc. Şi la tine. Nu doar la el.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:12

  46. Calibro, te mai întreb un singur lucru şi am terminat: tu nu eşti obişnuit să se poarte cineva prietenos cu tine?

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:17

  47. Prietenia ascunde cereri şi nevoi, neadevăruri şi inexactităţi, probleme şi soluţii.

    Deşi ştiam piesa, am reînvăţat-o azi, pe propia mea piele, din nou.

    Iţi răspund mâine, după ce’mi trece.

    Calibro

    6 Mai 2008 at 19:24

  48. valeleu. imi iau noaptea in cap, ne auzim maine ca o iau razna ;-))))

    va pupic pe toti si va las, ia mai propunetisi voi niste bloggerite pt concurs!! ca suntem cam putine! muah la toti! inclusiv lui calibro, ca a fost harnic azi!

    Jamilla

    6 Mai 2008 at 19:25

  49. Calibro, te înţeleg, dar: nu eu sunt vinovată pentru ce ţi se întâmplă ţie, nu tu eşti vinovat pentru ce mi se întâmplă mie. Dacă ai nevoie de ajutor poţi să-mi ceri. Însă fără a mă persifla. Da? Eu nu te mai întreb nimic, oricum. Nici măcar în glumă. Mai bine „glumesc” cu nenea „Google”.

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:31

  50. Jam, nu te îngrijora. Dacă era ceva de rău, ştergeam comentariile. Nu este. Noi, adică eu şi Calibro, avem un soi de dispută metafizicoexistenţialănihilisticodomestică de vreo 3 luni. 😀
    .
    Jam, noapte bună 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:33

  51. Isa,daca vrei sa faci comentarii politice,te rog inspira-te de la Ganditorii de la Hamangia si Ganditorul lui Rodin,ca din alta parte nu-i cale.tata Borgo:)

    ionborgo

    6 Mai 2008 at 19:40

  52. Tati, lasă că mă inspir din clasici. Ăia valoroşi, evident. 😀 Mai bag un ochi şi la teveu, între timp…
    😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:44

  53. Era momentul sa-ti iesi din treburile casnice!HaHa!tata Borgo:)

    ionborgo

    6 Mai 2008 at 19:52

  54. Tati, hai tocmai am râs de melodia matelotului 😀
    E de groază domnul Stan 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 19:57

  55. Mie-mi spui? De toata flota!:)

    ionborgo

    6 Mai 2008 at 20:59

  56. Tati, vorba vine… flota 😀

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 21:00

  57. Atunci,”sa traiti bine” si noapte buna!tata.:)

    ionborgo

    6 Mai 2008 at 21:03

  58. Tati, vorba lu’ Ciomu: Să tăiaţi bine! 😀
    Noapte bună!

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 21:05

  59. Mi-a placut tare mult ce ai scris astazi.Am ascultat si melodiile si mi le trec la colectie.
    Vad ca pe aici e multa poezie si sensibilitate.Asa ca mai invat si eu cate ceva si ma simt mandra ca fac parte dintre prietenii tai.
    Noapte buna,Gabi.

    g1b2i3

    6 Mai 2008 at 21:48

  60. Gabi, am pus un pic de Caragiale, că prea se potriveşte cu zilele astea.
    Uite pagina de pe youtube a Maryei Grey:
    http://www.youtube.com/user/VARALBASTRA
    Aici găseşti filmuleţele şi melodiile puse de ea pe tub.
    Gabi, sunt copii talentaţi şi trebuie să scrie, că nu se ştie niciodată cum le surâde norocul
    Şi eu sunt fericită că suntem prietene.
    Te pup Gabi, noapte bună!

    isabellelorelai

    6 Mai 2008 at 21:53


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

