Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

Romania. Basarabia. Doua lacrimi gemene

with 22 comments

IN MEMORIAM

GRIGORE VIERU

18 ianuarie 2009

grigorevieru

„Un nume curat – iată care este ţărâna cea mai uşoară pe pieptul celui coborât în pământ”. Grigore Vieru


BASARABIE CU JALE

În mine a lovit străinul

De Paşti sau Denii.

Dar încolţitu-m-au bezmetici

Şi moldovenii.

Că nu suntem români străinul

Pe-a lui o ţine.

Şi-ai mei mai tare-l cred pe dînsul

Decît pe mine.

Basarabie cu jale,

Basarabie,

De pe deal şi de pe vale,

Basarabie!

„Încîlcită-ţi este viaţa“,

Basarabie!

„Ca grîul ce-l bate gheaţa“,

Basarabie!

În mine-au dat şi moldovenii

Necreştineşte.

Ci-s fericit că-n ei românul

Tot mai trăieşte.

Ei spun că nu-s români, ci lacrimi

În piept frămîntă

Cînd un Fărcaş sau Vicoveanca

Sau Gheorghe cîntă.

Basarabie cu jale,

Basarabie,

De pe deal şi de pe vale,

Basarabie!

„Încîlcită-ţi este viaţa“,

Basarabie,

„Ca grîul ce-l bate gheaţa“,

Basarabie!

 

ADRIAN PĂUNESCU

CINE IESE ULTIMUL DIN ŢARĂ


Sărăcia noastră ne omoară,

De atîta marş ne doare splina,

Cine iese ultimul din ţară

E rugat să stingă şi lumina.


Noi mereu le-am suportat pe toate,

Ducă-se dezastrele de-a dura,

Dar de ce, în plină libertate,

Cea mai mare să devină ura?


Pluralismul? tuturor ne place,

Chiar dacă îl facem numai unii,

Dar vedem, de-atîta timp încoace,

Pluralismul cinic al minciunii.


Sfîntă-i opoziţia pe lume

Şi organic preferăm răspărul,

Dar de ce, în păcăleli şi glume,

Nu se mai distinge adevărul?


Mai contează, uneori, şi fapta,

Nu se poate construi cu tînga,

Nu există stînga fără dreapta,

Nu există dreapta fără stînga.


Ne vor întreba copiii, mîine,

Morţii vor sări să ne condamne,

Dacă, pentr-un colţ mai bun de pîine,

Ne vom vinde ţara noastră, Doamne.


Libertate şi democraţie,

Paşapoarte pentru fiecare,

Dar de milă nimeni nu mai ştie

Şi e vraişte la hotare.


Coridor european şi-atîta,

Sub o licitaţie măruntă,

Provocarea, patima si bîta

Şi în curţi, şi-n pieţe se înfruntă.


Om la om nici nu mai vrea să creadă,

Om pe om la zid fatal îl scoate,

Singură se scoală o baladă

Şi în zdrenţe circulă pe sate.


Fînul necosit se-nvîrtoşează,

Putrezeşte sus, pe crengi, caisa,

În tăcerea-naltă de amiază

Morţii îşi aud ei înşişi zisa.


Cale pietruită cu dezastre,

Noapte-ntredeschisă pentru-o oră

Grijulii cu soarta ţării noastre,

Voievozii-a moarte ne imploră.


N-avem nici o şansă de izbîndă,

Vom rămîne bieţi orfani pe-aicea,

Dacă, supăraţi pe cei la pîndă,

Am trezit din moarte cicatricea.


C-un refren de muzică uşoară,

Într-un fel, ne recunoaştem vina,

Cine iese ultimul din ţară

E rugat să stingă şi lumina. 

22 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. „Doamne,Dumnezeul nostru,
    Dă-ne nouă iarăşi rostul,
    Dă-ne linişte şi milă
    Duh în trupul de argilă.

    Dă-ne ţara iar în ţară,
    Dă-ne dreptul să ne doară,
    Dă-ne mamă,dă-ne tată,
    Că ni s-au furat odată.

    Dă-ne frate,dă-ne soră,
    Ce din lanţuri Te imploră
    Şi,într-o blîndeţe nouă,
    Viaţa noastră dă-ne-o nouă”
    „Ce cale poate ţara să apuce?
    În tragica,neconvertita zi,
    Se urcă Basarabia pe cruce
    Şi nu ştim învierea cînd va fi”
    ADRIAN PĂUNESCU-suflet,conştiinţă,gînd,iubitor de neam

    cella

    17 Aprilie 2008 at 10:26

  2. Cella, am fost la Chişinău cu o treabă, prin două mii şi un pic. Am spus cuiva că aş vrea să ajung în locul în care s-a născut mama mea. Să aprind o lumânare la mormântul mamei ei, bunica mea, care a murit la 2-3 ore după ce a născut-o. Bunicii au fost învăţători. Aveau de toate, un fel de moşie, cu casă mare (acum e şcoală), iaz, pădure, herghelie de cai. Mi s-a spus că dacă vreau să nu mai am unde să mă întorc (adică la Bucureşti) să mă duc. De dus mă duc, de întors nu mă mai întorc. Şi mi s-a dat de exemplu domnul Adrian Păunescu, care a păţit un lucru nu foarte plăcut la Chişinău. Sunt oameni pe lumea asta care nu au ceea ce înseamnă ACASĂ. Mama mea, domnul Păunescu … Mulţi. Dar cine să ne înţeleagă?
    Am o icoană basarabeană, din 1938, anul naşterii mamei mele. Am o istorie şi o familie într-o icoană. Atât.

    isabellelorelai

    17 Aprilie 2008 at 10:39

  3. Naşii mei,de botez,au fost (Dumnezeu să-i odihnească în pace şi lumină)BASARABENI … am ascultat multe poveşti care mi-au rămas adînc în suflet şi în minte
    am suferit cînd s-au prăpădit Doina şi Ion de parcă mi-ar fi fost rude de sînge;
    şi DA,ştiu „întîmplările” domnului ADRIAN PĂUNESCU,
    sunt cît se poate de aproape de tot ce i se întîmplă

    cella

    17 Aprilie 2008 at 11:16

  4. Păi să-l susţinem Cella, atunci. Că merită.
    http://www.paunescuadrian.blogspot.com

    isabellelorelai

    17 Aprilie 2008 at 11:19

  5. M-a cutremurat versul lui Paunescu:
    Cine iese ultimul din ţară
    E rugat să stingă şi lumina.

    Laura

    17 Aprilie 2008 at 13:53

  6. IsaBelle pentru ca ne oferi atatea, o sa-ti dau si eu un mic „cadou”. Sunt cateva cuvinte pe care le port cu mine de multi ani. Cer iertare nu stiu cine le-a pus pe hartie dar eu le-am simtit si le duc cu mine.
    *Cel mai frumos cimitir este sufletul tau insuti, pentru ca numai acolo stau ingropate gandurile tale si numai acolo plang cu adevarat toate parerile tale de rau.*
    E trist si Adevarat!

    cristal

    17 Aprilie 2008 at 17:40

  7. Ce trist! Nu,Isabelle, nu plange nici Romani8a,nici Basarabia.Plang numainiste nebuni ca noi , carora nu le este rusine sa planga pentru tara lor. Cati romani se mai gamdesc azi la basarabeni? Cati romani se mai gandesc azi la romani? Nu vedeti unde ne-au adus? Ne-au transformat in roboti care umplu caruciarele in supermarket, sa aiba sa infulece! Ce tara, Ce Basarabia? Nu ne mai intereseaza nimic peste pragul casei. Pana unde mergem? Noi nu ne mai oprim? Nunumainoisuntem in criza, ci intreaga umanitate.Si nu pot gandi decat dostoievskian: numai o suferinta puternica a intregii umanitati ne mai poate purifica.
    Da,Isabelle, de ce sew imbolnavesc simor copii nevinovati? de ce ne sunt umiliti batranii? Trebuie sa platim noi, cu totii ,pentru pacatele tuturor, intr-o solidaritate intru ispasire.

    zinca beiu

    17 Aprilie 2008 at 20:05

  8. Scuza-mi greselile. Sunt trista.Noapte buna, cavaleri ai tristei figuri.

    zinca beiu

    17 Aprilie 2008 at 20:10

  9. isabellelorelai, ma inchin icoanelor sufletului tau si icoanelor tuturor celor fara de ” acasa „…
    respecte si felicitari pentru pretuirea ta, dincolo de cuvinte simt tristete, suferinte, dar, mai simt si sperante, si… ma alatur sperantelor tale… )(
    Sibilla

    sfinx667

    17 Aprilie 2008 at 21:49

  10. Laura, da. Ca un manifest împotriva celor care ne gonesc de acasă. Pentru un euro în plus. Pentru o pâine în plus.

    isabellelorelai

    17 Aprilie 2008 at 23:52

  11. Cristalule, frumos spus. Mi-e teamă să nu se umple ţara de suflete îndoliate.

    isabellelorelai

    17 Aprilie 2008 at 23:55

  12. Zinca, banul dictează. Atât. Unii au ajuns să se închine la bani.

    isabellelorelai

    17 Aprilie 2008 at 23:57

  13. Sibilla, mulţumesc frumos. Frumoase cuvinte ai în suflet. Ca pansamentele pe rană. Mulţumesc.

    isabellelorelai

    18 Aprilie 2008 at 00:00

  14. Stii ce ma doare cel mai tare? Ca din pensia mea de profesor nu pot contribui cu minic material sa ajut acesti copilasi.Ah, daca as avea mai multi bani…

    zinca beiu

    18 Aprilie 2008 at 09:50

  15. Ştiu, Zinca, poţi doar să te rogi pentru copil, şi asta ajută.
    De asta ne tot chinuim, Andreea şi cu mine, să găsim o fundaţie sau instituţie care să înfiinţeze un TELVERDE permanent pentru copii şi tineri bolnavi, la care să sunăm o dată sau de două ori pe lună, şi unde să donăm un Euro sau doi. Că din mic se face mare, din puţin se face mult, Dar din Dar se face Rai.

    isabellelorelai

    18 Aprilie 2008 at 10:04

  16. Dumnezeu sa dea odihna sufletului sau chinuit de raul lumii acesteia! Si noua ne da, Doamne, puterea de-a asculta glasul versului sau peste tumultul mizer ce ne impresoara!
    Ramane ca un testament de implinit marturisirea sa dupa prima calatorie dincoace de Prut:
    „Dacă visul unora a fost ori este să ajungă în Cosmos, eu viaţa întreagă am visat să trec Prutul”.

    Horia Blidaru

    18 Ianuarie 2009 at 15:43

    • Horia, şi eu am visat să trec Prutul, să calc pe pământul pe care s-a născut mama mea. Am reuşit, dar mare dezamăgire am avut.
      Dumnezeu să îl odihnească în pace pe domnul Vieru. Îmi rămâne marea bucurie de a-l fi cunoscut. Şi o fotografie cu dumnealui. Sunt bogată…

      isabellelorelai

      18 Ianuarie 2009 at 21:30

  17. sunt atît de tristă că nu am … chiar nici o vorbă ;
    spunea … „sunt doar o lacrimă a lui Eminescu” … s-a întors lacrima la ochii sufletului care-au plîns-o … Basarabia este şi mai îndepărtată de-acum … o văd grea de lacrime … o (mai) văd ?

    CELLA

    18 Ianuarie 2009 at 21:02

    • Cella, mie îmi spui…
      Nu merita să moară aşa. Totul îmi pare nefiresc, ca un vis urât.
      Basarabia… Basarabia ne rămâne în suflet. Şi atât…

      isabellelorelai

      18 Ianuarie 2009 at 21:32

  18. […] MEMORIAM GRIGORE VIERU, 18 ianuarie […]

  19. Sunt nascut,crescut la Năvîrneţ, Basarabia in 1968.V-am gasit cautind ceva date despre istoria satului meu.As vrea sa stiu, ale cui cruci sint in tintirimul satului meu? CIne plinge? Cine vrea mormintele? Bunicul meu, Andrei Margina,ostas al armatei romane in 1941-1944,e pierdut in GULAG.Unde ii este mormintul? Din pacate comunistii(si cei vechi,sicei mai noi)nu ne prea dau acces la informatie)

    andrei.margina

    31 Ianuarie 2009 at 10:57

    • A bunicii mele materne, Elena. I se spunea Olea. A murit la două ore după ce a născut-o pe mama mea., în 1938.

      isabellelorelai

      31 Ianuarie 2009 at 22:35


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

