Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

PENTRU TATIANA ŞI CEILALŢI: DESPRE FRUMUSEŢEA UITATĂ A VIEŢII. ANDREI PLEŞU

with 55 comments

Daca ma gandesc bine, reprosul esential pe care il am de facut tarii si vremurilor este ca ma impiedica sa ma bucur de frumusetea vietii.

Din cand in cand, imi dau seama ca traiesc intr-o lume fara cer, fara copaci si gradini, fara extaze bucolice, fara ape, pajisti si nori.

Am uitat misterul adanc al noptii, radicalitatea amiezii, racorile cosmice ale amurgului.

Nu mai vad pasarile, nu mai adulmec mirosul prafos si umed al furtunii, nu mai percep, asfixiat de emotie, miracolul ploii si al stelelor.

Nu mai privesc in sus, nu mai am organ pentru parfumuri si adieri.

Fosnetul frunzelor uscate, transluciditatea nocturna a lacurilor, sunetul indescifrabil al serii, iarba, padurea, vitele, orizontul tulbure al campiei, colina cordiala si muntele ascetic nu mai fac de mult parte din peisajul meu cotidian, din echilibrul igienic al vietii mele launtrice.

Nu mai am timp pentru prietenie, pentru taclaua voioasa, pentru cheful asezat.

Sunt ocupat.

Sunt grabit.

Sunt iritat, hartuit, coplesit de lehamite.

Am o existenta de ghiseu: mi se cer servicii, mi se fac comenzi, mi se solicita interventii, sfaturi si complicitati.

Am devenit mizantrop.

Doua treimi din metabolismul meu mental se epuizeaza in nervi de conjunctura, agenda mea zilnica e un inventar de urgente minore.

Gandesc pe sponci, stimulat de provocari meschine.

Imi incep ziua apoplectic, injurand “situatiunea“: gropile din drum, moravurile soferilor autohtoni, caldura (sau frigul), praful (sau noroiul), morala politicienilor, gramatica gazetarilor, modele ideologice, cacofoniile noii arhitecturi, demagogia, coruptia, bezmeticia tranzitiei.

Abia daca mai inregistrez desenul ametitor al cate unei siluete feminine, inocenta vreunui suras, farmecul tacut al cate unui colt de strada.

Am ajuns sa ma comport ca si cum Hrebenciuc si Cozmanca, Sechelariu si Vanghelie, Ciorbea si Mihaela Tatu, Andreea Marin si Adrian Nastase, Constantinescu si Agathon, Talpes si Garcea ar exista cu adevarat.

Colectionez antipatii si prilejuri de insatisfactie.

Scriu despre mizerii si maruntisuri.

Bomban toata ziua, mi-am pierdut increderea in virtutile natiei, in soarta tarii, in rostul lumii.

Am un portret tot mai greu digerabil.

Patriotii de parada m-au trecut la tradatori, neoliberalii la conservatori, postmodernistii la elitisti.

Batranilor le apar frivol, tinerilor – reactionar.

Una peste alta, mi-am pierdut buna dispozitie, elanul, jubilatia.

Nu mai am ragazuri fertile, reverii, autenticitati.

Ma misc, de dimineata pana seara, intr-un univers artificial, agitat, infectat de trivialitate.

Apetitul vital a devenit anemic, placerea de a fi si-a pierdut amplitudinea si suculenta.

Respir crispat si pripit, ca intr-o etuva.

Cand cineva trece printr-o asemenea criza de vina e, in primul rand, umoarea proprie.

Te poti acuza ca ai consimtit in prea mare masura imediatului, ca nu stii sa-ti dozezi timpul si afectele, ca nu mai deosebesti intre esential si accesoriu, ca, in sfarsit, ai scos din calculul zilnic valorile zenitale.

Dar nu se poate trece cu vederea nici ambianta toxica a momentului si a veacului. Suntem napaditi de probleme secunde.

Avem preocupari de mana a doua, avem conducatori de mana a doua, traim sub presiunea multipla a necesitatii.

Ni se ofera texte mediocre, show-uri de prost-gust, conditii de viata umilitoare.

Am ajuns sa nu mai avem simturi, idei, imaginatie.

Ne-am uratit, ne-am instrainat cu totul de simplitatea polifonica a lumii, de pasiunea vietii depline.

Nu mai avem puterea de a admira si de a lauda, cu o genuina evlavie, splendoarea Creatiei, vazduhul, marile, pamantul si oamenii.

Suntem turmentati si sumbri.

Abia daca ne mai putem suporta.

Exista, pentru acest derapaj primejdios, o terapie plauzibila?

Da, cu conditia sa ne dam seama de gravitatea primejdiei.

Cu conditia sa impunem atentiei noastre zilnice alte prioritati si alte orizonturi.

ANDREI PLESU – Despre frumusetea uitata a vietii

Pare-se ca exista doua teorii, cu totul potrivnice, despre originea speciei umane: Unii sustin ca omul coboara din maimuta, altii ca a fost creat de Dumnezeu. Se cearta grozav. Eu unul cred ca se înseala si unii si altii. Teoria mea este urmatoarea: cei care cred ca omul coboara din maimuta, coboara cu adevarat din maimuta si alcatuiesc o rasa aparte, în afara rasei oamenilor creati de Dumnezeu si care cred si stiu ca au fost creati de Dumnezeu. Lev Sestov

Tatiana Duplei, copil nevinovat, Dumnezeu să te aibă în grijă.

PENTRU TATIANA

55 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tu esti un inger, Isabelle. Un inger care lupta pentru alti ingeri, vezi, de aia te iubesc eu.

    Oana

    31 Martie 2008 at 23:43

  2. Eiiiiiiiiii ….
    şi pentru asta-ţi ziceam ieri că-l plac pe dumnealui
    şi îl mai plac pentru multe
    şi a scris atît de minunat despre îngeri
    tu …
    nu-ţi mai spun cuvinte
    am ieşit cam mult,de-o vreme,din muţenia mea
    şi cred c-am să revin la ea pentru că faptele sunt mult mult mai importante

    cella

    1 Aprilie 2008 at 06:07

  3. Cum, Merline, un? Ia mai numără. Vezi să nu uiţi să te socoteşti şi pe tine.
    Ai grijă cu semnele acelea: +; -; x; :.
    Oana, atunci când neînţelesul devine înţeles … atunci când … scrie, cântă, scrie cântă … Pentru cei născuţi pe o singură stea.

    *

    „Eşti un nimeni. Nu îndrăzni să crezi că ştii mai mult ca noi.
    Nu ai nici o importanţă. Nu reuşeşti să faci nimic cu adevărat.
    Munca ta e neînsemnată. Nu ne provoca şi vei putea să trăieşti fericit.
    Ia totdeauna în serios ce-ţi spunem şi nu lua niciodată în derâdere părerile noastre”.
    Aksel Sandemose – „Legea din Jante”

    „Dacă dumneavoastră sunteţi un nimeni, dacă munca dumneavoastră e lipsită de consecinţe, atunci meritaţii elogii.
    Cine iese din mediocritate, şi are succes, şi nesocoteşte Legea din Jante, merită să fie pedepsit”.
    Paulo Coelho – Zahir

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 06:11

  4. Cella, dânsul a scris. Eu am citit. După 5 luni de căutare a cărţii Despre Îngeri.

    Vezi Merline, cu socoteala aia cum faci.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 06:14

  5. isabelle,aflu că eşti zodia berbecului? zile fericite îţi doresc, fată romantică 🙂

    mirmen

    1 Aprilie 2008 at 06:29

  6. Doamă Mirmen, dacă ar fi să fiu doar berbec ar fi simplu. Dar sunt şi bivol, în cel chinezesc. Bivol de metal.
    Vă mulţumesc frumos şi vă doresc multă sănătate şi fericire, împreună cu cei dragi dumneavoastră.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 06:45

  7. Nu de moarte mi-este frica, ci de vesnicia ei! (Tudor Arghezi)

    Syrynx

    1 Aprilie 2008 at 07:47

  8. Iar mie de Dumnezeu. Bine că te-ai întors, Syrynx, mă întrebam în gând unde ai plecat.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 07:49

  9. Am zburat in zadar pe ici, pe colo. Acum am obosit. 🙂

    Syrynx

    1 Aprilie 2008 at 07:54

  10. Am revenit ei eu, fata draga 😀

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 08:01

  11. Un pic de odihnă nu strică. Te ajută să gândeşti. Stai şi gândeşti.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:06

  12. Merline, nu ai cum să revii, pentru că nu ai plecat. Tu doar ţi-ai revenit. Nu ai revenit. Ai REDEVENIT.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:08

  13. Da, fata romantica, asa e 😀 De asta te am pe tine, sa ma pui pe picioare, ca daca nu tu, atunci cine?

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 08:15

  14. Da, Oana, da. Ia uite tu aici, oare de unde am ştiut că asta vei spune? Oare de unde?

    Tare mult doresc să ştiţi despre mine că eu NU pun citate, pe ici, pe colo, de dragul de a mă „da deşteaptă sau mai ştiu eu cum”. O fac pentru că omenirea a avut şi are oameni deştepţi pe care îi uităm. Şi pentru că:
    Ce a fost va mai fi si ce s-a facut se va mai face: nu este nimic nou sub Soare. – 1, 9. Eclesiastul
    De aceea:
    Exista vreo regula care poate sa te conduca intreaga viata? Sa iubesti. Ceea ce nu vrei sa ti se-ntample tie, sa nu faci altuia. Confucius
    Şi pentru că:
    Oamenii normali nu stiu ca totul e posibil. David Rousset
    Şi pentru că se întâmplă:
    Suferinta nu este un rau, este consecinta si aproape întotdeauna leacul raului. Eliphas Levi
    Şi iarăşi se întâmplă:
    Cu cat cauti sa placi la toata lumea, cu atat esti in primejdie sa nu fii respectat de nimeni. Delacroix
    Şi mai vreau să vă reamintesc că eu întotdeauna menţionez numele autorului citatului. Şi dau citatul întreg:
    E loc sub soare pentru toata lumea, mai ales ca toti vor sa stea la umbra. Jules Renard

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:28

  15. Şi mai am. Mii. Pentru fiecare vorbă. Pentru că ceea ce gândim şi spunem noi acum, se tot spune, de mii de ani.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:31

  16. Siameza, dar cine te-a acuzat ca ai pune citate ca sa te dai desteapta, fii serioasa, cui nu-i place sa nu vina, ca nu e obligat 😉

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 08:32

  17. Oana, ce contează? 😀

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:36

  18. Oana, vezi că am pus UPDATE.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:36

  19. Isa, ma bucur intr-un fel ca ti-ai luat aceasta misiune. Cu toate ca e foarte trista, dar daca nu tu, atunci cine?

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 08:42

  20. Oana, cum cine? TU!
    Ce înseamnă siamez?

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:43

  21. Isa, stii ca eu sunt cam proasta si cam pun suflet in orice si daca imi iau si misiuni din astea, nu ma mai satur de plans.

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 08:49

  22. Copilule, decât să plângem, mai bine să facem ceva. Cum ar fi să luptăm. Cum putem. Ai citit asta:
    http://www.jurnalul.ro/articole/117707/o-iubesc-ca-un-nebun
    Este despre Cătălin, în JN.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 08:51

  23. La mulţi ani şi ieri, şi astăzi, şi mâine, şi în fiecare zi, Nichita Stănescu.

    Bocet

    Nu mai daşi pe la icoane,
    d-aia te-ai pierdut, Ioane…
    Singur ţi-ai făcut dreptate
    cu cuţitul pe la spate,
    de-ai belit la drumul mare,
    cum trecea, pe fieşcare…
    Nu-ţi şterseseşi din făptură
    caşul încă de la gură
    Hămeşit cum fuşi de foame
    te-ai crezut haiduc, Ioane.
    Curvele de tot ce sunt
    te-au fost legănat în cânt;
    Tot te-au încălzit cu dor
    şi dulceaţa vorbelor…
    Şi te-ai potrivit la şoaptă,
    minte crudă şi necoaptă,
    calea-n codru de-o luaşi
    plin de visuri şi de caşi
    Dară iarna n-o ştiui,
    nici ce-abate vântul şui…
    …Treişpe lupi te-au încolţit,
    foamea de şi-au izbăvit
    şi te-au încălzit cu dinţii
    carnea ta şi ochii minţii,
    de te duci cu paşi desculţi
    legănat în treişpe burţi.

    9-10 ianuarie 1955

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 09:09

  24. … si eu sunt bivol… bivol de pamant, am zis bine duso sestro… mai sunt si unicorn si vultur sacru si …ce conteaza, sunt eu…asa cum si tu esti TU, cea care ne mangai pe toti, fara pauza, fara hodina,de aia esti deosebita, pentru ca tu esti TU, o minunata manuta ce ne ridica si ne impinge a zbura, iti multumim…
    si da, La Multi Ani… tuturor, in fiecare zi…
    SIBILLA

    sfinx667

    1 Aprilie 2008 at 09:47

  25. Sibilla, ba tu eşti deosebită. La mulţi ani şi ţie!

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 09:54

  26. EU şi NICHITA îţi mulţumim

    cella

    1 Aprilie 2008 at 11:31

  27. Cella, ca să vezi! NICHITA TRĂIEŞTE!
    Atâta timp cât nu-i uităm pe Oameni, Ei Trăiesc!

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 11:37

  28. Nu mie trebuie să-mi spu
    EU ŞTIU !

    cella

    1 Aprilie 2008 at 11:44

  29. Cella, ştiu că ştii. Şi tare mă bucur.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 11:55

  30. Dacă se întreabă cineva ce m-a apucat, e musai să vă spun. Pe mine m-a lovit maşina pe trecerea de pietoni. După ce parcasem regulamentar. Cel care m-a lovit vorbea la celular. Era nervos, se certa cu cineva. Am avut 3 săptămâni groaznice. Dar am scăpat. Trăiesc, deci pot vorbi. Pentru cei care nu au avut şansa asta.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 12:27

  31. CELLA,
    Dacă apeşi aici
    http://sfinx667.wordpress.com/2008/04/01/un-copac-fara-padure-si-ilogica-lui-serenada
    Ai să ajungi la tine în suflet.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 12:48

  32. Ce poate fi mai trist decat o lume fara copaci, fara cer, fara flori, para munti si campii? Si totusi, de cate ori pe zi privim cerul si de cate ori admiram o floare? Traim intr-o colivie design propriu… 😦

    Laura

    1 Aprilie 2008 at 12:52

  33. Fetelor, sunt tare trista. Un alt copilas s-a transformat in ingeras… http://sminchy.wordpress.com/2008/04/01/cand-ingerii-nu-mai-pot-sa-lupte/ 😦

    SMINCHY

    1 Aprilie 2008 at 13:16

  34. Am ajuns în sufletul meu
    iar şi din nou , în sufletul meu , la lacrimi …
    şi la … SABIN BĂLAŞA
    tot umbre,umbre,tot mai dese umbre … în aproapele din sufletul meu
    desenase o broască ţestoasă … în dimineaţa asta
    şi broasca aia … I-a plăcut Lui Doamne Doamne
    şi a trimis îngerii să-l aducă …

    CELLA

    1 Aprilie 2008 at 14:57

  35. Am intarziat cu comentariul pe ziua de azi pentru ca n-am stiut ce sa zic. Dumnezeu s-o ierte pe Tatiana!
    Eu, permanent, cand sunt la volan ma gandesc ca poate sa-ti sara cineva in fata (Doamne fereste!) si sa nu-l poti evita…Ma rog, nu e cazul in aceasta situatie. In apropierea trecerilor de pietoni, iei piciorul de pe acceleratie, si-l pui pe frana; daca apare o persoana, tragi de volan, te lovesti tu, faci masina muci si asta e! Omul ala TREBUIE sa ramana intreg…Stiu toate astea…si totusi e una din cele mai mari frici care ma incearca. N-am nimic de zis despre soferita respectiva.
    (Eu nu vorbesc nicicum la telefon la volan, nici cu bluetooth, nici cu handsfree).
    Eu urez tuturor multa sanatate si numai momente bune!

    kmi

    1 Aprilie 2008 at 16:02

  36. da, sigur e cella, dar si isabelle, parerea mea. 🙂

    manole

    1 Aprilie 2008 at 16:49

  37. Laura, să nu mai facem aşa. Să nu mai facem.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:37

  38. Andreea, Dumnezeu are sigur grijă de Îngeraş. Ne rugăm.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:43

  39. Cella, ţi-ai găsit sufletul în alt suflet. Tot coincidenţă?
    Dumnezeu să-l odihnească în pace pe Sabin Bălaşa. Până acum a pictat cerul. Acum pictează în cer. Fără dureri.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:46

  40. Mândro, şi eu conduc. Şi mie mi se poate întâmpla, Doamne fereşte. Dar … Ai văzut fotografiile? Fimul? Este vorba despre aşa zişii oameni. Despre atitudine. Despre nepăsare. Despre nesimţire. Andreea a explicat mai bine.
    Uite:
    http://sminchy.wordpress.com/2008/03/29/tu-ce-ai-facut
    Au stat şi s-au uitat. Sau nici măcar nu s-au uitat. Ca la un câine. Nici măcar.
    Dacă eu aş fi făcut aşa ceva, m-aş fi aşezat acolo jos în ţărână lângă ea şi i-aş fi ţinut mâna, şi mi-aş fi cerut iertare. Ar fi putut fi, Doamne fereşte, copilul meu. Doamne fereşte.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:53

  41. PS. Nu eu sunt Lorelei, cea care a scris în JN.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:55

  42. Manole, io sunt „floare”, măi. Mai am pănă mă fac copac. Ciuline. Este, Merline?

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:56

  43. Sunt ciuline, arici şi melc. 😀

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 17:57

  44. Cântecul lebedei, cum zicea nimfa noastră rătăcită.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 18:03

  45. Mai, daca mai zici ca esti ciuline, te bat rau si fara Ha, ca tot te bat, da 😀
    Si doi, ca e si doi, acum ca zise Kmi, daca stii cate provese de constiinta mi-am facut eu cu accidentul ala si cat m-am gandit ca mi s-ar puutea intampla si mie si cate ganduri, Doamne…

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 18:06

  46. Dacă vrei îţi demonstrez. Vrei? 😀
    Măi, tu ai înţeles şpilu’? Aici este vorba despre nepăsare, nu despre întâmplare.
    Vezi la Andreea, ea a explicat mai bine.

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 18:09

  47. Da, ma, Isa, am inteles, dar tot nu poti sa nu iti pui un semn de intrebare.
    Si tot te bat 😀

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 18:25

  48. Bine mă. Da’ să-mi spui şi mie cum ai să o faci, fără să te răneşti, când baţi un ciuline. Sau un arici. Sau un melc. 😀

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 18:32

  49. Mai, lasa, nu iti vand secretul, stiu eu 😀

    Oana

    1 Aprilie 2008 at 18:52

  50. Păi dacă e secret, Merline, cum să îl ştii?

    isabellelorelai

    1 Aprilie 2008 at 19:10

  51. Andrei Plesu este f inteligent.Sigur ca tu extragi doar partile care se potrivesc personalitatii tale ceea ce nu-i rau…sa traim frumos …

    adyblue

    2 Aprilie 2008 at 05:50

  52. Andrei Pleşu este mai mult decât foarte inteligent. Atât de mult încât „a luat asupra sa” ceea ce se numeşte caracterizare a poporului român, într-o anumită perioadă de timp, că poate-poate înţeleg oamenii că mai au puţin şi se transformă în roboţi. Roboţi fără sentimente şi trăiri adevărate. Domnul Pleşu este profesor, să nu uităm. Domnul Pleşu ne-a dat o lecţie. Domnul Pleşu ne-a avertizat. Cine a înţeles?
    Şi: să nu uităm că încă existo oameni inteligenţi, buni, sufletişti, pe care vreau să-i pomenesc acum, când sunt vii şi ne învaţă despre viaţă, nu când apar la ştiri cum că au murit şi …

    isabellelorelai

    2 Aprilie 2008 at 06:02

  53. Ai perfecta dreptate cu punctele subliniate. Stii insa ca toate ni se intorc in viata…si bune si rele…

    kmi

    2 Aprilie 2008 at 08:38

  54. Mândro, tocmai pentru că ştiu. Şi mai ştiu că viaţa este făcută din bune şi din rele. Important este ce alegi.
    A ajuns ruşinos să admiri un om, să ai un pic de compasiune, să ajuţi pe cineva.

    isabellelorelai

    2 Aprilie 2008 at 08:58

  55. […] Andrei Pleşu – Despre frumuseţea uitată a vieţii […]


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

