Isabelle Lorelei's Weblog

Blog amar. Si tacut

VICTIME COLATERALE DIN ILUZII OPTICE

with 11 comments

Arată-te puternic când eşti slab şi slab când eşti puternic. Sun Tzu, Arta Războiului

Dacă nu vedeam la tv, acum 3 zile, un bătrânel cu lacrimi în ochi – fost pilot de război – nu îmi aduceam aminte de tatăl Micului Prinţ, în luna asta martie, luna războinicului zeu Marte. „Încetaţi să mai căutaţi, eu am tras asupra avionului condus de Saint-Exupéry” – mărturiseşte, după 64 de ani, Horst Rippert. „Dacă aş fi ştiut că în acea carlingă era el, nu aş fi tras”. Timp de 64 de ani, Horst Rippert – un om şi el, un bătrân cu un chip blajin de Moş Crăciun, un militar şi el, o victimă şi el, la urma urmei – a nutrit speranţa că nu el l-a omorât pe autorul „Micului Prinţ”, ale cărui cărţi le ştia aproape pe dinafară.

DACĂ AŞ FI ŞTIUT!  Dacă aş fi ştiut că suferi, nu te-aş mai fi jignit. Dacă aş fi ştiut că suferi, nu aş mai fi făcut experimente. Dar dacă ai ştiut? Dar dacă asta ai dorit? Să ai victime colaterale de război din iluzii optice, într-o casă în care se aflau oameni pe care nu îi cunoşteai cu adevărat – da, cu adevărat -, ci doar din jocuri vesele. Nişte oameni. Fără o identitate precisă, sau vârstă, profesie, sex, religie, naţionalitate, sau inimi, năzuinţe, tristeţi, bucurii, lacrimi şterse de zâmbete, zâmbete şterse de lacrimi … Doar nişte nume înşiruite pe o pagină de scris gânduri de oameni.

Pentru că atunci când primeşti un test, la un psiholog, pagina începe cu următorul text: Descrie-te pe tine aşa cum eşti, nu cum ai vrea tu să fii. Sau cum bine zicea Saint-Exupéry, NUMAI DACĂ NE DEPĂŞIM SINELE DEVENIM OAMENI.

Antoine-Marie Roger, viconte de Saint-Exupéry, a murit deasupra Mării Mediterane. Era aviator. Atunci când a căzut pe frontul antifascist, la 31 iulie 1944. A apucat să scrie în 1943, spre marele nostru noroc, „Micul Prinţ”. Care povestire minunată, atât pentru copii cât şi pentru „oamenii mari”, are ca deviză: NUMAI CU INIMA POŢI VEDEA BINE, LUCRURILE ESENŢIALE RĂMÂN ASCUNSE OCHILOR. Şi a mai apucat să facă, tot spre marele nostru noroc, câteva notiţe în timpul războiului: UN INDIVID TREBUIE SĂ SE SACRIFICE PENTRU SALVAREA UNEI COLECTIVITĂŢI. NU ESTE VORBA AICI DESPRE O ARITMETICĂ STUPIDĂ. E VORBA DE RESPECTAREA OMULUI CA INDIVID – „Pilot de război”, 1942. Şi apoi a murit. Nu pentru că nu ar mai fi avut ceva de spus, sau ceva de scris, sau ceva de luptat, sau ceva de apărat, sau ceva de iubit. Ci pentru că a fost victimă. Ce fel de victimă? Toate felurile posibile. Victimă de victimă. Vânat.

A murit şi Sun Tzu, dar acum 2500 de ani. Şi a lăsat ceva în urma sa. Arta Războiului. Pe care artă dacă o ticluieşti, cu multă răbdare, o poţi aplica în absolut orice. Tot cu răbdare. Inclusiv în viaţă. Vânător. Pentru că Sun Tzu a fost contemporan cu Confucius.

Sun Tzu a spus:

Notele muzicale sunt numai în număr de cinci, dar combinaţiile lor sunt atât de numeroase, încât este impo­sibil să le auzi pe toate.

Culorile fundamentale sunt doar în număr de cinci, dar combinaţiile sunt atât de numeroase, încât este impo­sibil ochiului să le perceapă pe toate.

Gusturile sunt numai în număr de cinci, dar ele dau amestecuri atât de variate, încît este imposibil să le deguşti pe toate.

În luptă există numai forţa normală şi forţa extraordinară, dar combinaţiile lor sunt nelimitate; nici un spirit omenesc nu le poate sesiza pe toate.

Căci aceste două forte se reproduc una din alta; interacţiunea lor este fără de sfârşit., ca aceea a verigilor în lanţ. Cine poate spune unde începe una şi unde sfâr­şeşte cealaltă?

Când apa torentului rostogoleşte galeţii, este dato­rită impetuozităţii sale.

Dacă şoimul sfâşie dintr-o lovitură corpul prăzii sale, este că loveşte exact la momentul dorit.

Tu Yu: „Loviţi-vă inamicul la fel de puternic, cum loveşte şoimul la ţintă. Fără greş, sfâşie rinichii prăzii sale pentru că el aşteaptă momentul potrivit pentru a lovi. Gestul lui este calculat.”

Astfel, expertul în arta militară posedă o forţă de impulsie irezistibilă şi atacul său este reglat cu precizie.

Potenţialul său este cel al unei arbalete întinse la maximum, timpul său de acţiune este cel al declanşării mecanismului acestuia.

În tumult şi în vacarm, bătălia pare confuză, dar nu există dezordine; trupele par să se învârtă în cerc, dar ele nu pot fi înfrânte.

Li Ch’uang: „În bătălie, totul pare a fi tumult şi con­fuzie, dar steagurile şi pavilioanele răspund unor dispo­zitive precise, sunetul talgerelor are reguli fixe”.

– Confuzia aparentă rezultă din ordine, laşitatea apa­rentă din curaj, slăbiciunea aparentă din tărie.

Tu Mu: „Semnificaţia acestui verset este că dacă do­reşti să simulezi dezordinea pentru a trage un inamic, tre­buie să fii, tu însuţi, foarte disciplinat. Numai atunci poţi simula învălmăşeala. Cel care doreşte să simuleze laşitatea şi să-şi pândească inamicul trebuie să fie curajos, căci numai atunci va fi în stare să simuleze frica. Cel care do­reşte să pară slab, pentru a-l face pe inamic trufaş, tre­buie să fie extrem de puternic. Numai cu această condiţie va putea să se prefacă a fi slab”.

Iar Confucius a spus:

– Învaţă şi din timp în timp repetă, nu-i aşa că-ţi produce bucurie?

– Când un prieten de departe soseşte, nu-ţi produce la fel bucurie?

Să nu fii recunoscut de lume, cu toate acestea să nu fii întristat, nu este aceasta o purtare nobilă?

Acum câţiva ani mă aflam într-o sală. Oarecare. Aşteptam pe cineva. Mă uitam pe pereţi. Nu de plictis, nu de tâmpă. Aşa fac eu, mă uit pe pereţi. Pe acei pereţi erau înşirate frumos câteva desene, în alb şi negru, cred că le ştiţi, forme geometrice simbiotice. Prietenul meu vine şi mă întreabă: Care îţi place cel mai mult? Uite ăsta, zic eu. Şi începe omul să-mi explice una alta. Că doar nu degeaba era psiholog. Şi de ce, şi cum, şi în ce fel … Bine, dragul meu, ai dreptate, îi spun. Da’ să mor eu dacă asta am vrut să arăt când l-am desenat. L-am desenat doar pentru că mi-a plăcut. Aşa, ca iluzie optică.

Omul ştie mai multe decât înţelege. Alfred Adler

Written by IsabelleLorelai

21 Martie 2008 la 08:31

Publicat în iubire, prieteni, scrisori, viata

Tagged with

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ignoranta ma copleseste.Nu cunosc prea multe despre filozofia antica chineza.De Sun Tzu am auzit si citit ceva prin Magazin Istoric,acum vreo 30 de ani prin articolele publicte de Paul Anghel.In multe comentarii tv.ale lui Paul Angel face referire la filozofii antici chinezi.Isabelle-lorelai* ne dai de lucru si de citit ca sa nu ramanem in intuneric:)Grea si filosofia asta:)
    Intradevar cea mai veche arta este „Arta Razboiului” .Arta luptei pentru existenta.Si sa nu c rezi si in Darwin?:)

    ionborgo@

    21 Martie 2008 at 16:56

  2. eu sunt hotărît(ă) : pentru !
    adică DA ,ştiu mult mai multe (unele pe care chiar nu vreau să le ştiu)decît voi înţelege … prea curînd 😉
    ceea ce nici nu mă deranjază,totdeauna …
    altădată mă enervam,nu citeam de-alea cu enigme neelucidate,sf-uri şi nu mestecam tralalauri din viaţa reală pe care nu le înţelegeam şi nu se străduia nimeni să mi le explice;
    am o viaţă sufocată 😉 de „de ce-uri” şi pe cale de consecinţă mai fac cîte-o pauză şi-mi număr cele cîteva certitudini 😀
    cît despre războaie şi orice alte forme de violenţă ,cu toate neamurile lor … je suis PAS !
    eu …
    războiul power flower sau flower power cu alt fel de combatanţi (Bob Dylan,Joan Baez)alt fel de arme şi alte stategii … TOTAL NEPREGĂTITĂ pentru luptă şi viaţă 😦
    aşa că eu,draga mea Isabelle la postul ăsta sunt pe lîngă 😀 😛
    ESCUZEAZĂ-MĂ …

    CELLA

    21 Martie 2008 at 17:01

  3. Expresia”victeme colaterale” este o licenta,in razboi nu exista victime colaterale ci pur si simplu „victime de razboi”.(victime :militari si civili)

    ionborgo@

    21 Martie 2008 at 17:21

  4. 1. Tati, zău, crezi că mă păcăleşti. Dumneata şi copleşit de ignoranţă. Ditamai profesorul. Ditamai directorul de şcoală. Dumneata eşti prieten cu Newton (ăsta e ăla cu mărul, cu cele 3 legi, parcă? sau bat câmpii? 😀 )

    2. Vezi că sub titlu scrie mic arta-războiului.doc. Faci clic pe asta şi poţi să copiezi de acolo Arta Războiului.

    3. Ştii că sunt „artistă”:D .Aici este vorba despre un război mai ciudat, hai să-i zicem din vorbe, cam urâte, petrecut acum câteva zile într-un loc anume, Cella ştie despre ce este vorba. Din presupusul „război” au rezultat oameni răniţi, care au fost denumiţi rataţi şi proşti. Şi multe altele. Pe care eu i-am numit victime colaterale. Victime ale răutăţii omeneşti. Aşa că titlul meu este un soi de metaforă.
    Adresată cuiva anume. Mă înţelegi, sper … Scopul scuză mijloacele. 😀

    isabellelorelai

    21 Martie 2008 at 18:45

  5. Deci, Isaaa, ce faci? Da, plecata toata ziua si stii ceva, ai dreptate, nu tu, ala, si tu: Omul stie mai mult decat intelege. Asa e, probata.

    Oana

    21 Martie 2008 at 18:47

  6. Cella, ba eşti FIX pe post! 😀
    Te-ai prins la mare artă. Şi mai zică că nu eşti artistă. Vezi, simţul dreptăţii din tine nu a dispărut. Jurist o să rămâi toată viaţa, că vrei sau că nu vrei. 😀

    isabellelorelai

    21 Martie 2008 at 18:49

  7. Merline, cum ce fac? Tu bei cafele şi eu îţi găsesc materiale pentru crima perfectă! 😀
    L-ai omorât perfect pe ăla, sau mai aştept? 😀 😀 😀

    isabellelorelai

    21 Martie 2008 at 18:51

  8. eu spun să mă escuzezi şi tu faci exact pe dos,
    mă faci să roşesc
    nu-i frumos 😀 😉
    să fim două doamne înţelepte,da ?
    ei … 😉
    să aibă tineretul exemplul pozitiv : NOI ! 😀
    că suntem şi modeste,
    am învăţat de la Oana şi-mi place 😀 😉

    CELLA

    21 Martie 2008 at 19:03

  9. Cella, OK. Zicem ce avem de zis şi după aia nu mai zicem nimic. 😀 😀 😀

    isabellelorelai

    21 Martie 2008 at 19:08

  10. Isa, il omor imediat, uite acum, doar sa imi zici cum preferi 😀

    Oana

    21 Martie 2008 at 19:20

  11. Oana, cum adică cum? Perfect! 😀 😀 😀

    isabellelorelai

    21 Martie 2008 at 19:22


Daca vrei sa spui ceva... Scrie aici

